Přejít na obsah

Fronty u praktických lékařů má vyřešit důsledné objednávání

zpět
3.9.2008

Asi už pomalu končí doba, kdy jsme přišli k doktorovi s banálním problémem, kdykoli jsme chtěli bez objednání. Napříště by jak praktičtí lékaři, tak ambulantní specialisté měli pacienty důsledně objednávat. „Připravujeme takový zkušební projekt od Nového roku,“ řekl Právu v úterý Pavel Vepřek...

který se ve Všeobecné zdravotní pojišťovně zabývá strategií a rozvojem.

Vysvětlil, že vše by fungovalo asi následovně: pacient by zavolal praktickému lékaři a ten by ho na určitý termín objednal. To se sice děje už i dnes, ale není to pravidlo. Od ledna by tomu tak mělo být ve čtyřech krajích, a to v Ústí nad Labem, Plzni, Českých Budějovicích a Ostravě, kde chce VZP novinku vyzkoušet. Tím by odpadly i fronty u lékaře.

„Navíc praktický lékař by přes internet objednal pacienta – pokud to bude zapotřebí, ke specialistovi – také na určitý den a hodinu,“ řekl Vepřek.

Předpokládá to, že lékaři, kteří se zapojí do uvedeného systému, budou mít na internetu ordinační hodiny a minuty a tam se uvidí, kde mají okénko. Právě do toho volného okénka by se pak pacienti objednávali.

Novinku začnou zkoušet od ledna příštího roku a v uvedených krajích předpokládají, že se do ní zapojí zatím zhruba 15 procent praktických lékařů.

Ráno akutní případy, pak na objednání

S jinou novinkou přichází společnost MediClinic, která vytváří síť ambulancí jak praktických lékařů, tak ambulantních specialistů. V této síti by každá ordinace od 7 hodin ráno do 9 přijímala akutní případy a pak pouze na objednávky.

„Tím odpadne čekání pacientů u lékaře,“ řekl Právu doktor Petr Švrček, předseda představenstva MediClinic.

Přehled o péči

Také Zdravotní pojišťovna ministerstva vnitra připravuje pro praktické lékaře novinku. Půjde o program integrované péče.

„Je založen na elektronické komunikaci mezi pojišťovnou a lékařem. Chceme jim dát k dispozici elektronický přehled zdravotní péče o ty naše klienty, které mají praktičtí lékaři ve své registraci,“ vysvětlil ředitel pojišťovny Jaromír Gajdáček.

Tvrdí, že díky tomu budou mít možnost sledovat veškeré dění týkající se poskytování zdravotní péče jejich pacientovi. „Uvidí, který lékař-specialista ho kdy vyšetřil a s jakým závěrem, jaké léky mu předepsal. Praktický lékař tak bude mít kompletní přehled o léčbě pacienta a bude moci podle toho přizpůsobit i další léčbu,“ tvrdí Gajdáček.

Václav Pergl, Právo


Klíčová slova

K tomuto článku nejsou přiřazena žádná klíčová slova.

Autoři

Právo

Komentovat článek: Fronty u praktických lékařů má vyřešit důsledné…

*
* Pravidla diskusí - čtěte
*
 

* - údaje označené hvězdičkou jsou povinné

3 nejnovější komentáře k článku Fronty u praktických lékařů má vyřešit důsledné…

Komentáře

dalších 92 komentářů
Tomáš Rozsíval Re:Ach ty novináři  | 8. 09. 2008 11:11

Já zase spíše přemýšlím o tom, proč u kardiologa 80ti letá babka s arytmiemi prosedí v čekárně 7 hodin / a to si nevymýšlím/, kvůli tomu, že ráno musí na echo, pak čerstvě před vyš. u lékaře na EKG a i když je objednána např. na 9.hodinu ranní, od takového internisty-kardiologa, odchází zcela zlomená v 17 hodin. K čemu je taková práce a proč si internisté, ale i jiní lékaři, u kterých je to možné, neudělají pořádek tak, aby netrpěli pacienti ? Ale mně se spíše zdá, že jim to je naprosto jedno. Že by se někdo zeptal, paní, vy už tady sedíte od 9. hodin? No to není možné, to s tím příště musíme něco udělat ? Proč, proboha, takhle pracuje český kardiolog ? Lhostejnost ?

Tomáš Rozsíval Re:Re:Dotaz  | 8. 09. 2008 11:04

Jsem toho názoru, že v prvé řadě je nutno mít velmi kvalitní sestru, která zajistí tuhý filtr mezi pacientem "jenomákem" a vámi, jako lékařem. Vždyť spousta věcí se dá objednat i u praktika. Recepty na léky nemusí mít okamžitě, jakmile přijde do čekárny, ale může se v klidu objednat u sestry, která nechá lékaře posoudit, zda je nutno pac. vidět, nebo může napsat recept např. na termín v úterý 10.30 h., kdy si slušný pacient přijde léky vyzvednout. A tak je to v mnoha jiných případech. Jinak akutní případy je pochopitelně blbost objednávat. Nejlepší je systém oněch tří dní doma bez PN, jen s nahlášením zaměstnavateli. To není jen ve Švýcarsku, ale řekl bych že všude, kromě Česka. Ošidnost tzv. "banálních" onemocnění bych bral jako vztyčený varovný prst pro medicínské machry, kterým se podařilo nechat někdy zemřít dítě na epiglottitidu, nebo meningitidu ! Jde o to, neustále dokola pacientům vykládat, vysvětlovat a "školit". Je to nekončící práce, kterou nám nikdo nezaplatí, nikdo si jí neváží, ale je nejdůležitější. A nejdůležitější rada na konec : kraviny házejte rovnou do koše, ať jsou třeba z ministerstva.

katango Re:Re:zjednodušený souhrnný závěr pro monitora  | 6. 09. 2008 00:00

Jo,páni v Praze nepracovali ani jako praktici,ani jako ambulantní specialisté . Mně nikdo do diáře lézt nebude!A na internetu nebudou ani informace o mých pacientech,ani se nebude touto cestou objednávat ! A taky nechápu,proč by praktik měl sám volat AS a pacienta objednávat.To jsou všichni pacienti nesvéprávní nebo co ? Pokud nejsou mentálně natolik retardovaní či natolik dementní,že nejsou schopni sami vytočit tel.číslo a objednat se,tak mají opatrovníka a ten to udělá za ně.Ne PL ! To se časem lékařů TAK pohrdá ? A kdo jím pohrdá ? Připadá mi,že to jsou často lékaři,kteří buď v medicíně neuspěli nebo jsou líní za těch pár šupů pracovat a tak se dali na politiku či na " rady a porady " .

 zavřít

Váš tip

  • Jako ochranu před spamem, prosím zodpovězte následující otázku (číslicí):
  • * - položky označené hvězdičkou jsou povinné