Přejít na obsah

Genetická příčina kokainové závislosti

27.3.2006

Pravděpodobnost vzniku závislosti člověka na kokainu, by mohla souviset s geny. Institut psychiatrie při svém výzkumu objevil variaci genu, při níž kokain zjevně potlačuje protein, kontrolující v mozku dopamin, klíčovou chemickou látku, která ovlivňuje náladu...

Existence dvou kopií této variace u lidí znamená o 50% vyšší pravděpodobnost, že se stanou uživateli kokainu. Studie Proceedings of the National Academy of Science sledovala DNA 700 uživatelů kokainu a 800 ostatních lidí.

Působení kokainu v mozku je relativně dobře známé. Jeho klíčovým efektem je, že silně potlačuje působení proteinu-DAT, který kontroluje přenos dopaminu ze spojů mezi nervovými buňkami v mozku. To následně vede k zaplavení nervových buněk dopaminem, který má přímou souvislost s užíváním kokainu.

Naděje na léčbu

Tato studie je první, která v širokém měřítku pátrá po genetickém podkladu vzniku závislosti na kokainu. Cíl výzkumu, DAT, hraje nejdůležitější roli při vzniku závislosti, a tak je pochopitelné, že i variace uvnitř genu určujícího DAT ovlivní závislost na kokainu.

Analýza prokázala, že kokain pravděpodobně potlačuje DAT daleko více u lidí, kteří jsou nositeli klíčové genetické variace. Pochopení mechanizmu vzniku závislosti by mohlo v budoucnu umožnit výrobu a použití léků na léčbu této závislosti.

Opakované užívání kokainu vede k závislosti u většiny jeho konzumentů, avšak u těch, kteří jsou nositeli genetické variace, je vznik závislosti rychlejší.

Jak uvedl Harry Shapiro z charity DrugScope, bylo by nesprávné, kdyby tato individuální patologie a tento směr výzkumu drogové závislosti vedly vlády k podcenění ekonomických a sociálních kořenů chronického a endemického užívání drog.

Novinky, BBC

Klíčová slova

K tomuto článku nejsou přiřazena žádná klíčová slova.

Autoři