Přejít na obsah

Je naše zdravotnictví opravdu tak špatné, jak se říká?

zpět
27.3.2010
lékařka, nemocnice
zvětšitlékařka, nemocniceZdroj: www.vorsorgefachmann.info

lékařka, nemocnice | Zdroj: www.vorsorgefachmann.info

 

Chci se se čtenáři Deníku podělit o nedávné bezprostřední zkušenosti z "poskytnuté lékařské péče" v italském regionálním zdravotnickém zařízení a následně v českobudějovické nemocnici.

Koncem ledna jsme odjeli s mou partnerkou do italského lyžařského střediska v Livignu na týdenní dovolenou.

Jen podotýkám, že jsme měli nadstandardní, takzvané zimní pojištění. Hned druhý den pobytu v Itálii srazil mou družku v dopoledních hodinách na sjezdovce neukázněný francouzský lyžař.

Neodborná pomoc Zůstala, ač jinak dobrá lyžařka, na svahu nepohyblivá a stěžovala si na bolest v pánevní oblasti (později diagnostikována fraktura ramínek pánevního oblouku).

Po zavolání rychlé zdravotnické služby (podle úrovně poskytnutí první pomoci se spíše jednalo pravděpodobně o neproškoleného pracovníka horské služby nebo policie) italský zaměstnanec přes její úpěnlivé sténání a bolest ji „naložil“ roznožmo na zadní sedačku sněžného skútru (nutné byly sněžné saně-lehátko) a svezl ji v tomto stavu na spodní stanici lanovky, odkud byla přepravena sanitkou na soukromou ambulanci v Livignu. Zde, ale až po obdržení finanční garance od naší pojišťovny, přistoupili lékaři k základnímu vyšetření. Diagnostikovali mimo jiné krev v moči - družka má pouze jednu ledvinu, druhou darovala před čtyřmi lety dceři, a s podezřením na frakturu pánve ji odeslali sanitou (převozu jsem byl přítomen) do regionální nemocnice v Sondalu.

Příjem mé družky proběhl v italské nemocnici v neděli ve večerních hodinách na oddělení ortopedie a kromě rentgenového snímku, glukózy a injekcí na ředění krve jí nebyla poskytnuta žádná jiná odborná péče, nedostala žádná analgetika na utlumení bolesti.

Kromě pomocného zdravotnického personálu jí nikdo z italských lékařů za celou dobu pobytu včetně propuštění nenavštívil, nepodal mi podrobnější informaci o jejím zdravotním stavu a italští lékaři nebyli schopni ani odeslat do ČR patřičným způsobem jim dostupnou zdravotní dokumentaci. V nemocnici byla hospitalizována více méně jako „bezejmenná“, neměla u lůžka zdravotní list se jménem a značením průběhu měření tělesné teploty, tlaku a podobně.

Podotýkám, že jsem schopen se celkem slušně domluvit ve francouzském jazyce a lékaři a zdravotnický personál v italské nemocnici francouzsky třeba i částečně hovořili.

Vybavení zařízením a prostory jsou v nemocnici v Sondalu zastaralé, na úrovni zdravotnických zařízení v ČR 70. - 80. let minulého století, hygiena povšechně není na odpovídající úrovni.

Vzhledem k přístupu italských lékařů k zahraničnímu pacientovi (příslušníkuEU)je pro tohoto pobyt v nemocnici deprimující a z psychického hlediska velice náročný. Uvádím to záměrně, protože druhý den pobytu mé družky jsem byl italskými lékaři v nočních hodinách z nemocnice vykázán, přestože jsem byl jediným, kdo byl schopen jazykově zprostředkovat kontakt s ošetřujícím personálem. Práci italských lékařů nejsem schopen z odborného hlediska posoudit, ale osobně si myslím, že profesionalita, odbornost, přístup našich lékařů je zcela na jiné úrovni, a to bez dělání rozdílu státní příslušnosti pacienta.

Velmi zklamán jsem byl i z přístupu pojišťovny k českému občanovi po jeho vážném zranění v zahraničí. Lékařka pojišťovny, přestože neměla k dispozici zdravotní dokumentaci, rozhodla „po telefonu“ o operaci mé družky v Itálii. Toto jsem kategoricky odmítl, což se následně ukázalo jako správné rozhodnutí. Místo, aby pojišťovna zařídila rychlý převoz pacientky do ČR, tento z různých důvodů obstruovala, oddalovala.

Převoz zajišťovali pracovníci pojišťovny s výjezdem sanity z Bratislavy, přestože měla pojišťovna smluvního přepravního partnera v Českých Budějovicích. Převoz družky a její hospitalizaci v českobudějovické nemocnici jsem si zařídil s pomocí českobudějovických lékařů sám. Její příjem na oddělení úrazové a plastické chirurgie u nás a následná, dosud trvající lékařská i ostatní péče je z jejich strany příkladná a navíc ve velmi příjemném prostředí.

Českým spoluobčanům, potenciálním pacientům, bych chtěl po výše uvedených zkušenostech s italským zdravotnictvím vzkázat, važme si práce našich lékařů, buďme na ně hrdi. Kritizujme, pokud je to oprávněné, konstruktivně s cílem pomoci, nestěžujme si na všechno a všechny pouze „ze zvyku“ a nezapomínejme, pokud to tak cítíme, i občas pochválit.


Autoři

Regionální deníky

Komentovat článek: Je naše zdravotnictví opravdu tak špatné, jak…

*
* Pravidla diskusí - čtěte
*
 

* - údaje označené hvězdičkou jsou povinné

3 nejnovější komentáře k článku Je naše zdravotnictví opravdu tak špatné, jak…

Komentáře

dalších 13 komentářů
Drak Lékaři 2  | 30. 03. 2010 20:21

Paní Kyselá, náš právní řád vám dává velmi velké možnosti k volné volbě lékaře a k podání stížnosti na Českou lékařskou komoru. Je to vaše chyba, že to nevyužíváte. Lékaři jsou bezprávní protože je drží pod krkem zdravotní pojišťovna a proti jejímu rozhodnutí není odvolání. Pacienti u nás naopak mají dalekosáhlá práva. Je třeba je občansky využívat. Na druhou stranu jsem sám zažil, jako jsou pacienti schopní pomlouvat kvalitního lékaře. Co je problém společenský je, že zdravotní pojišťovny jsou schopny a ochotny podepisovat smlouvy se starými lékaři, kteří čistě z biologických pohledů by už neměli nikoho léčit. Ale je vaše chyba, vás pacientů, že se s těmito stížnostmi na svou zdravotní pojišťovnu neobracíte!!!!!!!! Úroveň zdravotnictví nedělá ani ministerstvo zdravotnictví, ani Česká lékařská komora ale pouze a právě zdravotní pojišťovny. Tam mají vaše nářky směřovat. Pokud je lékař skutečně tak špatný, jak popisujete máte plné právo žádat svoji zdravotní pojišťovnu, aby to prozkoumala a s takovým lékařem rozvázala smluvní vztah. To je ten nejsprávnější postup, který ale žádný pacient nepoužívá. A to je chyba.

Marie kyselá Lékaři 2  | 30. 03. 2010 13:38

Bohužel po svých zkušenostech nemohu říct,že by bylo naše zdravotnictví na úrovni.Špatně placené doktory pacient nezajímá,většinou si odsedí ordinační hodiny za stolen a pacient,který přijde,protože potřebuje opravdu pomoc je bleskově odbaven.Můj obvodní lékař na všechno předepíše brufen-takže nepomůže,neublíží.Doporučení k odborníkům zásadně nedává,naopak pacientům sdělí,že jimi vybraný lékař pije,své práci vůbec nerozumí a podobně.Jediné řešení vidím v tom,že k němu nechodím ať je jakkoli zle.Chtěla jsem se po 35 letech zaregistrovat u jiného ol. Jeho kolega mě ochotně přivítal,ale jakmile se dozvěděl,kterého lékaře chci změnit,tak se mi omluvil,že v tomto případě mne nezaeviduje,protože nechce mít s mým doktorem nepříjemnosti.Na závěr útěšně pravil-"vždyť víte jaký je" Právěže vím,proto jsem taky chtěla pryč!V bodování lékařů má tem můj --83%,hodnocen jako velice špatný lékař.To už nikoho nezajímá,ani to,že jistou rukou vysílá lidi na místní hřbitov.Lékařů je málo,to ví každý,ale toto,to má do lékaře opravdu daleko.Spousta lidí nechápe,jak může ještě sedět v ordinaci,už by měl být dávno v důchodě,jenže to je to poslední co má v plánu,doma by tak dominantní a bez zájmu asi neuspěl,má mladou ženu.

Sydney Hall Je to tak  | 30. 03. 2010 11:42

A co italský Olejár? Určitě tam taky mají někoho takového. Nebo někoho jako signora Bošková. A mladé investigativní journalistky? Přidat, soudružky a soudruzi, přidat!

 zavřít

Váš tip

  • Jako ochranu před spamem, prosím zodpovězte následující otázku (číslicí):
  • * - položky označené hvězdičkou jsou povinné