Přejít na obsah

Julínek: Mechanik je taktnější než lékař

zpět
10.7.2008

Tomáš Julínek to českým pacientům řekl natvrdo: "Víte, že ve zdravotnických zařízeních je pacientům věnována menší pozornost než zákazníkům v kadeřnictví nebo autoservisu?" ptá se ministr zdravotnictví na "reformním plakátu", který má Čechy mimo jiné přesvědčit, že jeho reforma zlepší chování lékařů k pacientům...

Ministr na propagačním letáku upozorňuje na velký problém českého zdravotnictví. Lékaře tím ale rozzlobil.

Jenže lékaře jejich negativní srovnání s mechaniky v autoservisech rozzlobilo.

„Vadí mi, že pan ministr nerozlišuje mezi dobrými a špatnými lékaři. Hodně to zavání populismem,“ reagoval šéf Sdružení praktických lékařů Václav Šmatlák.

Prezident lékařské komory Milan Kubek je ještě příkřejší. „Pan ministr vede proti doktorům válku a snaží se proti nim jen populisticky poštvat české pacienty,“ zlobí se Kubek.

Julínek už před týdnem slíbil, že plakát, který ministerstvo vkládá také do velkých deníků, rychle upraví. Jenže v úterý si ho v nezměněné podobě pověsil na ministerský web.

Přesto jeho lidé slibují, že se plakát změní.

Na slušné to neplatí

„Plakát se mohl slušných lékařů dotknout, a proto ho při dotisku upravíme, aby bylo jasné, že se naše kritika netýká všech. To ale nic nemění na nezvratném faktu, že velká část českých lékařů má s chováním vůči pacientům velké problémy,“ říká mluvčí ministerstva zdravotnictví Tomáš Cikrt.

Jeho slova potvrzují praktické zkušenosti některých českých pacientů.

„Lékaři se ke mně v nemocnici chovali jako k hlupákovi, který ničemu nerozumí,“ stěžuje si třeba Jan Létal z Hrušek u Břeclavi. A podobně jako on mluví desítky dalších českých pacientů.

„Podobné jednání je pro personál v nemocnicích typické. Převládá u nás stále rčení doktora Štrosmajera: Co lékař, to odborník a co pacient, to hlupák,“ dodává šéf Národní rady osob se zdravotním postižením Václav Krása.

To, že chování zdravotníků k pacientům je v některých českých nemocnicích na špatné úrovni, uznávají i špičkoví lékaři.

„Komunikace zdravotníků s pacienty je jedním z největších problémů naší medicíny. Správné chování k pacientům je přitom důležité. Když přijdete do nemocnice a vidíte příjemnou tvář sestry, tak je vám hned lépe,“ připouští jeden z nejuznávanějších českých doktorů a předseda České lékařské společnosti Jaroslav Blahoš.

Podle průzkumu agentury Inres - Sones z roku 2007 považují chování zdravotníků k pacientům za problematické zhruba dvě třetiny lidí. A z 1800 pacientů, kteří si loni stěžovali na doktory u lékařské komory, si víc než polovina lidí stěžovala na špatné chování.

Lékařská komora proto nedávno začala pořádat kursy, na kterých lékaře správnému chování vůči pacientům sama vyučuje.

„Na vysoké škole se lékaři naučí spoustu věcí, ale základní dovednosti, jak komunikovat s člověkem, který je ve stresu, jsme se nikdy neučili,“ vysvětluje Kubek.

Celý článek si můžete přečíst na serveru Hospodářských novin iHNED nebo ZDE.

Petr Vašek, Hospodářské noviny


Klíčová slova

K tomuto článku nejsou přiřazena žádná klíčová slova.

Autoři

Hospodářské noviny

Komentovat článek: Julínek: Mechanik je taktnější než lékař

*
* Pravidla diskusí - čtěte
*
 

* - údaje označené hvězdičkou jsou povinné

3 nejnovější komentáře k článku Julínek: Mechanik je taktnější než lékař

Komentáře

dalších 112 komentářů
Re:Re:Extrémní postoje k pacientům  | 14. 07. 2008 17:19

A že ty nuly na rozdíl od jiných občanů jezdí v drahých autech.

4 hodiny čekání Re:Re:Re:Re:Re:Proč se zde rozčilujete?  | 14. 07. 2008 07:14

na dobrého lékaře si 4 hodiny počkám. A od Vás bych na sebe nenechala sáhnout ani bidlem, beztak Vám tak smrděj ruce,že si je nemyjete,a myslíte si,že je to smrad pacientů. A s tím klaněním,to nevyžaduji,ale vzhledem k tomu, že jsem krásná žena,mé sebevědomí neponížíte. myslíte,že na sebe nechám jen tak někoho sáhnout? Slušné chování je Vám naprosto cizí. Snad dá Bůh,že Vás nikdy nepotkám.Amen.Natož abych Vám padla do rukou.Jedte vydělávat do ciziny.Sbohem.

Re:Re:Re:Úsměv lékaře za jeho ponížení?  | 14. 07. 2008 07:04

Ono to hodně vypovídá o zkušenostech ze zdravotnictví. Povýšenost zdravotníků nezná mezí.

 zavřít

Váš tip

  • Jako ochranu před spamem, prosím zodpovězte následující otázku (číslicí):
  • * - položky označené hvězdičkou jsou povinné