Karta zaručí přednost u lékaře

Titulní obrázek

Výběrová strava, nadstandardní pokoje, čekací doba na vyšetření kratší než deset minut nebo doprovod asistentky přímo až do ordinace. Sen tisíců pacientů, kteří se v poslední době ocitli v péči lékařů. Teď se stává realitou, ovšem s jedním háčkem: za prominentní služby si musí Pražan zaplatit, a to mnohdy horentní sumy…

Dveře otevře 30 tisíc

Firmy a zařízení poskytující nadstandard si však nestěžují: klientů je hodně a stále přibývají.

S novinkou teď chce přijít také nemocnice Na Františku. Karta zhruba za třicet tisíc korun by mohla otevřít dveře například k lékařské individuální péči nejen pro jejího majitele, ale také jednoho člena jeho rodiny, garanci přednostního ošetření na všech pracovištích nebo slib, že lékař dorazí kvůli pacientovi klidně i o půlnoci.

Na Františku začali nešťastně

Kdy začne program fungovat, zatím není jasné. „Přípravu jsme pozastavili s tím, že se musí řada věcí doladit. To ale neznamená, že jsme od nápadu ustoupili,“ popsal mluvčí nemocnice František Juřina.

Za přerušení programu může povyk, který se strhl kolem rozdávání karet zastupitelům.

Ředitel nemocnice Ivo Jokl totiž voleným zástupcům Prahy 1 v říjnu loňského roku předal poukazy s tím, že mu pomohou doladit testovací program. Řada z nich ale čin chápala jako nepřípustnou výhodu oproti ostatním občanům.

„Byl to nešťastný krok. Kartu nemocnice vytvořila proto, aby rozšířila své služby obyvatelům, kteří vyžadují nadstandard,“ popsal místostarosta Prahy 1 Jozef Helméczy (ODS) s tím, že špitálu doporučil, aby se inspiroval například nemocnicí Na Homolce, kde už obdobné služby fungují.

„Máme několik desítek smluv s pacienty, ti si mohou vybírat z řady produktů. Zájem o ně skutečně je, ale zda výhody chtějí především senioři, nebo naopak podnikatelé, to říct nedokážu,“ řekla asistentka firmy H plus Gabriela Šebestová.

Lékař k dispozici 24 hodin denně

Právě tato firma nabízí pacientům nemocnice Na Homolce individuální služby. Pacient si může nechat dovézt dlouhodobě užívané léky do domu, nechat se v nemocnici dovést do konkrétní ordinace a nebo získat zdravotní dokumentaci v kterémkoli jazyce.

Podle Šebestové se chce společnost domluvit na spolupráci i s dalšími pražskými nemocnicemi. Luxus v podobě lékaře do domu dostupného 24 hodin denně už v Praze před dvěma lety rozjela firma Doktor 1231. Mezi jejími klienty jsou především pracovně vytížení podnikatelé.

Samy nemocnice budují další nadstandardní pokoje, aby uspokojily poptávku nemocných. „Zájem o nadstandardy je velký, o něco menší je o zvláštní stravu,“ popsala mluvčí nemocnice Na Homolce Jitka Kalousková. Více pro pacienty se snaží udělat i běžné ordinace. Například nemocnice v Italské ulici na Vinohradech rozšířila otevírací dobu ordinací. S rýmou nebo kašlem tak mohou pacienti k lékaři přijít i v šest večer. Platit navíc nemusejí nic.

„Je dobře, že se zdravotnictví ubírá tímto směrem. Stejně to dřív bylo tak, že ten, kdo měl známého doktora, dostal v ordinaci přednost. Teď když bude chtít prominentní péči, tak si připlatí, a ve zdravotnictví bude alespoň víc peněz,“ uvedl Zbyněk Šafránek z Vršovic.

Lucie Boháčová, Regionální deník

Karta zaručí přednost u lékaře
Ohodnoťte tento článek!