Kolik je třeba lékařů, si určují pojišťovny

Pokud si lékař chce na Vysočině zařídit soukromou praxi, nemá prakticky vůbec žádnou šanci. Zdravotní pojišťovny, s nimiž je podepsání smlouvy pro lékaře životní nutností, už nechtějí rozšiřovat síť privátních ordinací…

Vysočina-

„Do sítě už žádné nové lékaře nepřibíráme, máme ji zcela naplněnou,“ říká Jarmila Provazníčková ze Zdravotní pojišťovny ministerstva vnitra.

„Na většině míst Vysočiny už smluvní vztahy s dalšími lékaři uzavírat nebudeme,“potvrdil i mluvčí Všeobecné zdravotní pojišťovny (VZP) Jiří Suttner.

Právě smlouva s VZP je pro lékaře klíčová. „Od ní se odvíjejí případná další jednání s ostatními pojišťovnami,“popisuje Bohumil Klatovský, lékař provozující v Havlíčkově Brodě gynekologickou ordinaci.

Bez smlouvy s VZP se lékař na trhu nemá šanci uchytit. Zřídit si ordinaci lze pouze v tom případě, že předchůdce lékaře ukončil činnost.

Právě tím způsobem se Bohumil Klatovský k ordinaci v Brodě mohl dostat. Pro zdravotní pojišťovny je limitujícím faktorem počet odborných lékařů na počet pojištěnců v daném regionu.

Například pro město, které má 25 tisíc obyvatel, by podle tabulek mělo připadnout 8 gynekologů.

„Z tohoto pohledu je síť naplněna a další ordinace už tu vzniknout nemohou,“dodává Klatovský.

Pokud lékař například odchází z nemocnice, kde má početnou stálou klientelu, a chce si zařídit soukromou praxi, má smůlu.

„Pokud je síť naplněna, nemáme žádnou povinnost uzavírat další smlouvy,“nastínil Jiří Suttner.

„Vycházíme z toho, zda je další lékař potřebný, či nikoliv. V mnohých případech mu můžeme doporučit regiony, v nichž síť ještě zcela pokrytá není,“dodal.

Pro klienty zmíněného lékaře to ovšem může znamenat přechod k jinému lékaři. „Nemůžeme si dovolit vytvářet smluvní vztahy pouze na tom, že mají pacienti lékaře v oblibě,“zamítl ohled na počty pacientů Jiří Suttner.

„Je to tak, rozhoduje počet lékařů v regionu,“doplnila i Jarmila Provazníčková. Pro začínajícího lékaře je ovšem podepsání smlouvy se zdravotní pojišťovnou

vrcholem ledovce, na který musí vystoupat.

V první řadě musí splnit přísné podmínky týkající se technického, hygienického i personálního zázemí ordinace, musí doložit vzdělání, zvítězit ve výběrovém řízení, jež musí odbor zdravotnictví na post nového lékaře vyhlásit, a v neposlední řadě dostat od něho povolení k otevření ordinace.

Ačkoliv kraj musí vydat povolení, na postup při uzavírání smluv s pojišťovnami nemá žádný vliv.

„V tomto ohledu nezmůžeme nic, je to čistě věc pojišťovny. Nemůžeme pojišťovně ani doporučit, zda by bylo vhodné smlouvu s tím či oním lékařem podepsat,“prozradil náměstek hejtmana pro zdravotnictví Pavel Hájek.

Martin Vokáč, Noviny Žďárska – Vysočina

REAKCE ČTENÁŘŮ Zdraví.Euro.cz

Uživatel: Pavel Hoffman, 2269@atlas.cz

Postup, kdy ZP stanovují počet ZZ dané odbornosti na určitém území je přežitek a tuto povinnost by měl mít stát, resp. z pověření samospráva.

Je třeba docílit stavu, kdy pro pacienty na trhu bude nadbytek ZZ a pacient si bude moci snadněji vybrat. Pojišťovny podpis nové smlouvy stejně nic nestojí, přeci proplácí jen vykázanou péči, tedy u ambul. specialistů výkony. A má-li pacient možnost širšího výběru, tak se zkrátí jen čekací doby. Stačí se podívat např. na ambul. gynekology.

Spíše by pojišťovny měly usilovat o snížení časů, které specialisté vykazují (nyní 12h/den). Tím by museli lékaři pracovat 5 dnů po 8 hosdinách a ne jako dnes, kdy již 20. den v měsíci uzavřou ordinaci. A pak se divíme, proč jsou takové čekačky.

Ono totiž v pojišťovnách sedí zřejmě málo nadaní referenti a v tom je problém.

Uživatel: MUDr. Petr CHLADIL, chladil@pneumolog.cz

Postup, kdy ZP stanovují počet ZZ dané odbornosti na určitém území je přežitek a tuto povinnost by měl mít stát, resp. z pověření samospráva.

Je třeba docílit stavu, kdy pro pacienty na trhu bude nadbytek ZZ a pacient si bude moci snadněji vybrat. Pojišťovny podpis nové smlouvy stejně nic nestojí, přeci proplácí jen vykázanou péči, tedy u ambul. specialistů výkony. A má-li pacient možnost širšího výběru, tak se zkrátí jen čekací doby. Stačí se podívat např. na ambul. gynekology.

Spíše by pojišťovny měly usilovat o snížení časů, které specialisté vykazují (nyní 12h/den). Tím by museli lékaři pracovat 5 dnů po 8 hosdinách a ne jako dnes, kdy již 20. den v měsíci uzavřou ordinaci. A pak se divíme, proč jsou takové čekačky.

Ono totiž v pojišťovnách sedí zřejmě málo nadaní referenti a v tom je problém.

Ohodnoťte tento článek!