Přejít na obsah

Konec „julínkovného“ čekárny neplní

zpět
21.1.2015
čekárna
zvětšitčekárnaZdroj: Shutterstock

čekárna | Zdroj: Shutterstock

 

Přeplněné čekárny u lékaře a fronty u lékárníků. Takový byl černý scénář dopadů konce regulačních poplatků ve zdravotnických zařízeních. Zatím se však nekoná, tedy alespoň ne v případu čekáren.

A to i přesto, že od 1. ledna letošního roku skončilo takzvané „julínkovné“, tedy třicetikorunový poplatek za návštěvu lékaře a za výdej léků na předpis, které v roce 2008 zavedl tehdejší ministr zdravotnictví Tomáš Julínek.

Jediná položka, která z jeho působení na ministerstvu zatím u lékařů zůstává, je devadesátikorunový regulační poplatek za návštěvu pohotovosti. Pro úplnost je třeba dodat, že již v loňském roce Ústavní soud zrušil poplatek za pobyt v nemocnici. Již zmíněný třicetikorunový poplatek za návštěvu lékaře se však zatím nikterak nepromítl do chodu ordinací, respektive navýšení pacientů v čekárnách.

Alespoň tedy ne v nemocnici ve Dvoře Králové nad Labem. „Vzhledem k tomu, že je teprve první polovina měsíce a od zákazu takzvaných regulačních poplatků uplynula zatím velmi krátká doba, tak zatím nepozorujeme žádný zásadní nárůst pacientů,“ řekl Deníku ředitel královédvorské nemocnice Miroslav Vávra.

Podle něj bylo pro nemocnici podstatnější loňské zrušení poplatku za pobyt. „Pacienty to nutilo k tomu, aby se snažili být v nemocnici co nejkratší dobu,“ uvedl ředitel s tím, že se ani neobává, že by zrušené poplatky měli nějaký zásadní vliv na financování nemocnice.

„Nemocnice o nic nepřijde, regulační poplatky jsou vykompenzované. Pokud se nezmění počet hospitalizovaných a návštěv u lékaře oproti loňskému roku coby etalonu, tak by nemělo dojít k nějakému zásadnímu dopadu,“ podotkl ředitel Miroslav Vávra.

Problémy s přeplněnými čekárnami nehlásí ani v Trutnově. „Také u nás je to ještě krátká doba na to, aby se to dalo vyhodnotit. Zatím jsme nějaké ovlivnění tím, že se neplatí regulační poplatky, nezaznamenali,“ uvedl tiskový mluvčí trutnovské nemocnice Miroslav Nývlt.

Podle něj si lidé na to, že k lékaři nechodí s žádným malým problémem natolik zvykli, že žádné razantní navyšování ani neočekává.

„Možná teď se projeví probíhající chřipkové epidemie, ale ty rozhodně s regulačními poplatky nesouvisí,“ uvedl mluvčí nemocnice.

Co s automaty?

Konec regulačních poplatků se však netýká peněžních automatů, které tak nadále zůstanou v areálu trutnovské nemocnice.

„Automatů se rozhodně zbavovat nebudeme. Budou dál sloužit lidem, kteří si budou chtít pořídit devadesátikorunový kupón na návštěvu ambulance,“ dodal Miroslav Nývlt, který také upozornil na to, že lidé, kteří si poukázku k doktorovi zakoupili před koncem roku, o své peníze rozhodně nepřijdou.

„Upozorňujeme držitele nevyčerpaných kupónů na úhradu regulačního poplatku v hodnotě třiceti korun, které zakoupili v nemocnici, že je mohou nepoškozené vrátit v hlavní pokladně nebo v přijímací kanceláři nemocnice,“ uvedl mluvčí s tím, že lidé zaplacenou hotovost dostanou zpět.

„Druhou možností je použít tyto nevyčerpané kupony na úhradu regulačního poplatku ve výši devadesáti korun za lékařské pohotovostní služby (3 x kupón v hodnotě třicet korun),“ dodal mluvčí trutnovské nemocnice Miroslav Nývlt.

Vrchlabí stoupá

Přísun nových pacientů však pozorují v Česko­německé horské nemocnici Krkonoše ve Vrchlabí. „Z prvních dnů tohoto roku se zdá, že počet ambulantních pacientů stoupl, ale zatím jde o krátký čas, aby se dal tento trend potvrdit. Logicky se to dá očekávat,“ informoval Deník ředitel vrchlabské nemocnice Vladimír Dryml, který je stále přesvědčen, že poplatky v této formě neměly být nikdy zavedeny.

„Nicméně prakticky všude na světě si v nemocnicích přispívají na stravu. Totéž měla i ČSSD ve svém volebním programu a proto je překvapením, že po zrušení poplatků za zdravotní péči, s čímž souhlasím, se nesplnil slib ČSSD a nebyl zaveden příspěvek na stravu v nemocnici,“ řekl Deníku ředitel nemocnice Vladimír Dryml.


Komentovat článek: Konec „julínkovného“ čekárny neplní

*
* Pravidla diskusí - čtěte
*
 

* - údaje označené hvězdičkou jsou povinné

3 nejnovější komentáře k článku Konec „julínkovného“ čekárny neplní

Komentáře

další 3 komentáře
Hafiz Co kecají ??  | 21. 01. 2015 18:56

to Dada - tak snad nejsem blázen a vidím, kolik lidí mi přijde do ordinace a hlavně s jakými hovězinami. Opět se chodí s rýmičkou a píchnutím v levém ukazováku - s trochou nadsázky a spíše s tvrdou realitou.

dada Co kecají ??  | 21. 01. 2015 10:36

Píšou pravdu. Ani u nás se nic závratného nekoná. Čekárna u našeho praktika prázdná, až nás to překvapilo. Holt je to tak. K lékaři si nikdo nechodí jenom popovídat.

hafiz Co kecají ??  | 21. 01. 2015 09:56

Co to žvatlá autor... ať se jde podívat na obvody do čekáren !!!

 zavřít

Váš tip

  • Jako ochranu před spamem, prosím zodpovězte následující otázku (číslicí):
  • * - položky označené hvězdičkou jsou povinné