Přejít na obsah

Lékaři dávám za tři

zpět
2.3.2009

Do českého zdravotnictví se v minulosti zapsalo už několik žebříčků hodnocení nemocnic a jiných zdravotnických zařízení. Brzy se ale vždycky staly předmětem diskusí a sporů nejen mezi odborníky, ale i na politické scéně. Určit, kdo léčí lépe a mohl by získat větší „péči“ zřizovatele, se mnohým příčilo...

Způsobil povyk a rozhořčení, a o to pravděpodobně také šlo. Řeč je o portálu Známýlékař.cz, na kterém mohou lidé hodnotit konkrétní lékaře a zdravotnická zařízení.

Do českého zdravotnictví se v minulosti zapsalo už několik žebříčků hodnocení nemocnic a jiných zdravotnických zařízení. Brzy se ale vždycky staly předmětem diskusí a sporů nejen mezi odborníky, ale i na politické scéně. Určit, kdo léčí lépe a mohl by získat větší „péči“ zřizovatele, se mnohým příčilo.

V diskusi zaznívaly ale i pádné argumenty: nelze porovnávat okresní a fakultní nemocnice, protože přebírají pacienty s různě závažným onemocněním a podnikají různě náročné zákroky, nemohou mít tedy porovnatelnou finanční ani léčebnou efektivitu.

Novější žebříčky argumentace vyslyšely a přinášejí věcnější srovnání, zejména ukazují na počet zákroků jako objektivní měřítko odbornosti a zahrnují názory pacientů.

Zhodnoťte ho

V loňském roce postavil na názorech pacientů hodnocení lékařů a zdravotnických zařízení i portál Známýlékař.cz. Uživatele internetu vybízí, aby hodnotili lékaře, se kterými mají zkušenost, a to slovně i známkou.

„Z výsledného hodnocení čerpají další pacienti, kteří si na portálu mohou vyhledat nejlépe hodnoceného lékaře,“ říká zakladatel portálu, původně IT specialista Jan Kroupa. Zatímco odborná veřejnost ne úplně nečekaně portál spíš odmítá jako neseriózní, veřejnost ho podle návštěvnosti přijala kladně.

Stránky navštíví denně v průměru 1400 uživatelů a každý den přibude 600 hlasů. Celkem už portál obsahuje 80 tisíc dílčích hodnocení u 17 tisíců lékařů z celkově 28 tisíc zapsaných.

Lékařům na serveru vadí princip, podle něhož může lékaře hodnotit každý, a navíc anonymně. Pokud tedy někdo chce, může jakémukoli lékaři škodit. Zdá se, že nemožnost ověřit autora hodnocení, případně jeho informace na webu vyvrátit je slabinou portálu. „Na portálu není kontrola proti zneužití, chybí autorita, která by příspěvky nějak řídila nebo komentovala,“ říká Jan Sobotka z agentury MeDitorial.

Lékaři se dušují, že subjektivní hodnocení pacientů nemůže ukazovat ani na jejich odbornou způsobilost. Na druhou stranu lze argumentovat, že k lékařské péči jednání s pacientem a celkové vystupování určitě patří.

Ani pomluva ani zneužití

Rozhořčení lékařů na sebe na podzim loňského roku vzala Česká lékařská komora (ČLK), která na majitele portálu podala trestní oznámení. Ten si ale ze soudního popotahování velkou hlavu nedělá: „Právní analýza, kterou mám k dispozici já, říká, že se o zneužití údajů ani údajnou pomluvu nejedná.“

Údaje portál legálně převzal z veřejně dostupných údajů, konkrétně z Ústavu zdravotnických informací a statistiky ČR (ÚZIS), což potvrdil i Úřad pro ochranu osobních údajů. Další postupně přidávají pacienti a dokonce i sami lékaři. „Někteří totiž pochopili, že portál pro ně může být reklamou a názoru pacientů se nemusejí bát,“ říká Kroupa.

Portál podle něj splnil svůj účel a hodnocení lékaře na základě několika názorů má svou výpovědní hodnotu. Zájem o web prý pomohly zvýšit i protesty ČLK, které přivedly zpravodajství komerčních televizí.

Ačkoli to podle majitele portálu Známýlékař. cz není primární cíl, je zřejmé, že nepopiratelná popularita portálu a samotného hodnocení lékařů může do budoucna přilákat inzerenty z různých segmentů. Pro Jana Kroupu zůstává projekt, který bývalý majitel portálu už ověřil v Polsku, zatím volnočasovou aktivitou, aniž by prozatím musel generovat zisk.

Bez inzerce už dnes ale není. Navíc v hodnocení poskytovatelů zdravotní péče nestojí portál osamoceně, posuzování práce lékařů patří k oblíbeným rubrikám i na jiných portálech, například na Doktoronline.cz..

Johana Doubravová, Strategie


Klíčová slova

K tomuto článku nejsou přiřazena žádná klíčová slova.

Autoři

Strategie

Komentovat článek: Lékaři dávám za tři

*
* Pravidla diskusí - čtěte
*
 

* - údaje označené hvězdičkou jsou povinné

3 nejnovější komentáře k článku Lékaři dávám za tři

Komentáře

další 4 komentáře
Petr Bouzek Nesouhlas  | 2. 03. 2009 23:09

Pokud je lékař soukromníkem, tak jako pekař nebo prodejce obuvi, nemá mu být upíráno právo na používání marketingu včetně reklamy. Etiky se člověk nenají.

Jiri Wicherek Hmmm.  | 2. 03. 2009 21:03

pominul-li bych nepominutelne, totiz, ze ve stavajicim systemu zdravotni dane, statem urcene cene zdravotni pece a ZP urcenym jejim objemem, je nejaka reklama naprosto, ale naprosto zbytecna, pak jsem presvedcen, ze dobry lekar reklamu nepotrebuje a spatnemu nepomuze.

Sydney Hall Kroupa nic, Kroupa neziskovec  | 2. 03. 2009 17:20

Že z toho může lékař mít reklamu, o tom svědčí fakt, že si tam může napsat kdo chce co chce, tedy i lékař sám na sebe. Je docela roztomilé, když se v článku píše "Pro Jana Kroupu zůstává projekt, který bývalý majitel portálu už ověřil v Polsku, zatím volnočasovou aktivitou, aniž by prozatím musel generovat zisk" On to přece dělá zadarmo, pro dobrou věc, ne jako to ti ziskuchtiví doktoři co místo na pacienta myslí na peníze, že.

 zavřít

Váš tip

  • Jako ochranu před spamem, prosím zodpovězte následující otázku (číslicí):
  • * - položky označené hvězdičkou jsou povinné