Přejít na obsah

Lékaři nejsou zvyklí brát pacienta jako klienta

zpět
9.9.2008

"Hlavním problémem je, že lékaři nejsou ještě zvyklí brát pacienta jako svého klienta a určitým způsobem o něj soutěžit," říká v rozhovoru pro deník Právo náměstkyně ministra zdravotnictví Markéta Hellerová...

Náměstkyně ministra zdravotnictví Markéta Hellerová:

České zdravotnictví je po odborné stránce na vysoké úrovni, ale co se týče přístupu k pacientovi, mají lékaři v porovnání se západní Evropou stále co dohánět. Proč?

Hlavním problémem je, že lékaři nejsou ještě zvyklí brát pacienta jako svého klienta a určitým způsobem o něj soutěžit.

Tedy že zde funguje pozůstatek minulosti?

Ano. Dříve jsme spádově každý někam patřil a měli jsme omezené možnosti volby lékaře. Obě strany - pacient i lékař - na to byli zvyklí. Odtud pramení i to, že pacienti se stále ještě bojí svá práva vymáhat, nechtějí si lékaře rozhněvat.

Má vůbec pacient právo na informace o svém zdravotním stavu?

Samozřejmě. Součástí zdravotní péče je poskytování všech důležitých informací a součástí lékařského „umění“ je i umění komunikace. Je to stará bolest českého zdravotnictví a také proto nové zákony, které navrhuje v rámci reformy Tomáš Julínek, motivují lékaře a zdravotnický personál, aby s pacienty co nejvíce mluvili, aby se ujistili, že pacient rozumí léčebnému postupu a že souhlasí s jednotlivými úkony. Pacient má být pro lékaře partnerem, protože lékař je sice expert v oblasti znalosti nemocí, dia gnostiky a léčby, ale každý z nás je expertem na své vlastní tělo.

Myslíte si, že to zvláště starší lidé dokážou? Vždyť pro ně, co řekne pan doktor, je svaté.

I starší člověk, když má více možností se rozhodnout, dokáže pocitově říci, co je pro něj lepší. Pro jednoho to může být konzervativní léčba, pro druhého operace.

Opravdu?

Jistě, ale pouze za předpokladu, že mu lékař poskytne dostatek informací.

Jak se má pacient zachovat, když lékař na dotazy odmítá odpovědět?

Má-li pocit, že lékař cokoli zanedbal, třeba i komunikaci, je třeba si stěžovat vedení nemocnice nebo ve své zdravotní pojišťovně, protože ta léčbu platí a pacient je její zákazník. Nesmí se bát svá práva uplatnit, musí se aktivně ozvat. Důležité je sepsat stížnost a trvat na svém.

A kam se má pacient obrátit, když má pocit, že již dosáhl pětitisícového limitu za doplatky za léky a regulační poplatky a nedostal o tom informace?

Limit 5000 Kč nalezne na osobním účtu, který vede jeho zdravotní pojišťovna. Překročení limitu sleduje pojišťovna čtvrtletně a vždy do 60 dnů po uplynutí kalendářního čtvrtletí, kdy je limit překročen, je povinna o tom pacienta uvědomit a překročenou částku uhradit. Jednou ročně vám na vaši žádost musí pojišťovna bezplatně poslat výpis z osobního účtu.

Václav Pergl, Právo


Klíčová slova

K tomuto článku nejsou přiřazena žádná klíčová slova.

Autoři

Právo

Komentovat článek: Lékaři nejsou zvyklí brát pacienta jako klienta

*
* Pravidla diskusí - čtěte
*
 

* - údaje označené hvězdičkou jsou povinné

3 nejnovější komentáře k článku Lékaři nejsou zvyklí brát pacienta jako klienta

Komentáře

dalších 126 komentářů
staro Re:klient nebo pacient...  | 14. 09. 2008 20:59

Pacient nebude pro lékaře klient do té doby, dokud lékař bude za pacienta hradit část nákladů "ze svého", protože mu tyto nikdo neuhradí, ani zdrav. pojišťovna ani dotyčný pacient.Pokud bude neustále hradit něco vlastně za pacienta,tak to nemůže být "klient". Jasně je to nyní např. vidět na zubařích.Ti z nich,kteří opustili smlouvy se zdrav. pojišťovnami,berou svoje platící pacienty jako "klienty" a velice o ně stojí a pečují o ně.Ti,co stále setrvávají ve smluvních vztazích s pojišťovnami, pacienty odhánějí, jak obtížný hmyz, zvláště takové, kteří o chrup nepečují a potom by chtěli "vše na pojišťovnu" a ještě si neustále chodí stěžovat.

Re:Re:Re:Re:Re:Re:Re:sluzba  | 14. 09. 2008 16:19

Myslím, že bude jen dobře, pokud kdokoli nemocný s bronchitidou bude doma ležet 2 nebo i 3 týdny a vyléčí se a nebude prskat bacily po ostatních. lékař nebo nelékař.

Jiri Wicherek Re:Re:Re:Re:Re:ŘP-Dr.Hellerová-svobodná volba  | 14. 09. 2008 10:29

Pokud byste si chtel osvezit pamet, blize viz: http://www.blisty.cz/files/isarc/9911/19991123i.html A pak, ze se dejiny neopakuji:-)))

 zavřít

Váš tip

  • Jako ochranu před spamem, prosím zodpovězte následující otázku (číslicí):
  • * - položky označené hvězdičkou jsou povinné