Lékaři propůjčují tvář reklamě

Pro lékaře v reklamě má pochopení i lékařská komora. Její prezident David Rath by ale byl raději, kdyby se lékaři podobné propagace neúčastnili. „Nejsem příznivcem účasti lékařů v reklamě, ale jejich zájem…

Malé platy nutí mnohé lékaře přivydělávat si vedlejší činností. Někteří dokonce propůjčují své jméno reklamě.

Ústí n. L./Praha – Mnozí lékaři si ke svému platu přivydělávají vystupováním v reklamě. Tvrdí, že je k tomu vede nedostatek peněz, které si vydělají při své praxi lékaře. Známým případem je dermatoložka V. Miňovská z pražské Všeobecné fakultní nemocnice, která doporučuje přípravek proti padání vlasů. Vedení nemocnice reklamou nadšeno není.

„Netěší mě to ani jako lékaře, ani jako ředitele této nemocnice,“ uvedl ředitel nemocnice Martin Holcát. Jeho mluvčí Šárka Snížková pak doplnila, že jelikož ale jde o volně prodejný přípravek, není důvod lékařce činnost zakazovat.

V ústecké Masarykově nemocnici zatím neví o jediném lékaři, který by svoji tvář reklamě propůjčil. „Opravdu jsem nikdy nezaznamenal podobný případ. Pokud by ale náš lékař propagoval léky či zdravotnické potřeby, musel by mít souhlas nemocnice. Ten vyžadujeme, když lékař má vedlejší pracovní poměr v oblasti hlavní působnosti nemocnice. A prodej léků do ní podle mne patří,“ tvrdí ředitel nemocnice Jiří Madar.

Pro lékaře v reklamě má pochopení i lékařská komora. Její prezident David Rath by ale byl raději, kdyby se lékaři podobné propagace neúčastnili. „Nejsem příznivcem účasti lékařů v reklamě, ale jejich zájem o tyto aktivity je způsoben ekonomickými důvody. Prostě si vydělají tak málo, že jim stojí za to, vystupovat v problematické reklamě,“ řekl.

Totéž tvrdí i Madar. „Lékař by měl mít po své práci čas na to, aby se dále vzdělával a studoval nejnovější poznatky medicíny. Na to je nutné ho dobře zaplatit, aby si nemusel přivydělávat. To bohužel při současném systému není dost dobře možné,“ uvedl. Komora se již případy reklamy zabývala na etické komisi.

RADKA WALLEROVÁ, VÍT LUKÁŠ, Severočeské noviny, 13.3.2002

Ohodnoťte tento článek!