Lékaři se na internetu činí

…Poštovní schránku prohlíží lékař v přestávkách mezi jednotlivými vyšetřeními pacientů na městské klinice v Tokiu, kde působí. Poštu vyřizuje ve svém volném čase. Podle japonského zákona o činnosti praktických lékařů nemohou doktoři určovat nemoci bez prohlédnutí pacienta, takže jeho odpovědi jsou vlastně pouze názory na daný problém. Přesto mají velký význam…

Před pěti lety si Motofumi Takahaši, praktický lékař z Tokia, zřídil internetové stránky, na nichž zdarma odpovídal na dotazy nemocných lidí z celého Japonska. „Lékaři mají málo času na to, aby beze spěchu vyslechli pacientovy potíže, a pacienti se nechtějí svěřovat. Chtěl jsem tuto situaci zlepšit na webových stránkách,“ řekl Takahaši pro agenturu Kjódó.

Takahaši dostává dotazy na celou řadu problémů – od rýmy, rakoviny a neplodnosti až po atopické ekzémy a vypadávání vlasů. Jeden muž mu dokonce napsal, že odešel z práce kvůli chronické melancholii, a ptal se, jak by se mohl opět do svého zaměstnání vrátit.

Pouze rada

Poštovní schránku prohlíží lékař v přestávkách mezi jednotlivými vyšetřeními pacientů na městské klinice v Tokiu, kde působí. Poštu vyřizuje ve svém volném čase. Podle japonského zákona o činnosti praktických lékařů nemohou doktoři určovat nemoci bez prohlédnutí pacienta, takže jeho odpovědi jsou vlastně pouze názory na daný problém. Přesto mají velký význam pro ty, kteří hledají způsob, jak se vyrovnat se svou nemocí. Po zahájení provozu internetových stránek dostával Takahaši jen dva nebo tři dotazy týdně, od té doby však v důsledku rozšíření internetu jejich množství značně vzrostlo. Dosud obdržel celkem 7000 dotazů. Lidé se ptají například na vedlejší účinky léků, o kterých by měl normálně pacienta informovat lékař, a vyjadřují své pochybnosti o možné špatné diagnóze. Je prý obecně známo, že pacienti nedůvěřují doktorům, kteří se jim málo věnují nebo kteří je nedostatečně informují o jejich zdravotním stavu. „Je mnoho případů, kdy pacienti nemohou porozumět své nemoci, přestože doktoři si myslí, že jim podali odpovídající vysvětlení. Webová stránka je pro mě dobrým poučením pro to, abych mohl poskytovat uspokojivé poradenství,“ říká Takahaši. Prostřednictvím těchto on-line konzultací si prý uvědomil potřebu veřejného zviditelnění informací, což ho vedlo k tomu, že začal svým pacientům na klinice vysvětlovat postupy vyšetření i léčby. Protože zájem o jeho rady se v poslední době velice zvýšil, rozhodl se Takahaši upřednostňovat při svém internetovém poradenství pacienty, kteří navštěvují jeho kliniku.

Za malý poplatek

Lékař Noriaki Adači z prefektury Hjógo v západním Japonsku dostává každý den více než pět desítek elektronických dotazů, což ho nutí k tomu, aby odpovídal jen na vybrané otázky. „Specializace doktorů v univerzitních a jiných velkých nemocnicích s mnoha pacienty roste a pacienti jsou posíláni od jednoho doktora k druhému, protože nemoc není z jejich oboru. Tímto způsobem nemůže být prováděno uspokojivé lékařské vyšetření ani léčba,“ vysvětluje lékař. Počet dotazů od lidí s potížemi se podle něho nesníží, dokud nevzroste množství rodinných lékařů s rozsáhlými znalostmi z interní medicíny, chirurgie, porodnictví a ostatních oborů, kteří budou určovat počáteční diagnózu. Za internetové odpovědi si nyní Adači účtuje malý poplatek. „Na dotazy na webových stránkách by se mělo vztahovat lékařské pojištění. Lékaři, kteří poskytují odborné konzultace, by měli být placeni,“ soudí Adači. To však současné japonské zákony zatím neumožňují.

(af, ČTK, Kjódó), Právo, 25.5.2001

Ohodnoťte tento článek!