Lékárny se mají stát místem, kde lidé najdou radu a poučení

Titulní obrázek

Lékárny se mají stát místem, kam se lidé přijdou poradit o zdravotním problému a prevenci, ne si jen vzít lék na recept nebo koupit přípravek z reklamy. Viceprezident České lékárnické komory Michal Hojný novinářům řekl, že chtějí změnit pohled veřejnosti na činnost lékáren, aby je lidé nebrali jen jako obchodníky s léky…

Komora představila návrh nového modelu českého lékárenství. V Česku působí ve 2400 lékárnách a 240 výdejnách přes 7000 lékárníků.

„Zásadní změnou je to, že lékárenská péče se má orientovat na pacienta a na jeho potřeby. K dalším principům patří komunikace mezi lékařem a lékárníkem,“ shrnul Hojný.

Zatímco u lékaře stráví pacient i několik hodin v čekárně, než se mu lékař pár minut věnuje v ordinaci, v lékárně si na něj lékárníci udělají čas a poradí mu. Člověk ušetří kromě času také 30 korun, které platí od ledna za návštěvu lékaře, připomněl.

Řada lékáren už nabízí lidem měření tlaku a téměř v každé lékárně se člověk může poradit, který volně prodejný přípravek je na jeho potíže nejlepší. Nově mohou lékárníci nabízet za lék na receptu levnější variantu, aby pacient nemusel doplácet. O těchto změnách by ale měl vědět lékař, což patří k dalším zásadám nového pojetí lékárenské péče.

„Komunikace mezi lékařem a lékárníkem je důležitá, aby se lékař dozvěděl, co lékárník pacientovi doporučil, na druhé straně aby lékárník měl přístup k informacím, jaké léky doposud pacient měl předepsané,“ vysvětlil Hojný.

Svoji představu „lékárny budoucnosti“ ukážou lékárníci veřejnosti ve čtvrtek 19. června, kdy se koná už desátý Den lékáren. „Chceme lidem ukázat lékárny zaměřené na poradenství a doufám, že budou spokojeni,“ řekl Hojný.

V Česku připadá zhruba 4000 pacientů na lékárnu, optimální je podle lékárníků pro správnou lékárenskou péči 1200 až 2500 pacientů. Lékárník by měl průběžně sledovat léčebný plán, kontrolovat, zda je léčba vhodně nastavená, účinná a bezpečná a také zda je pacient schopen ji dodržet. Měl by vést záznam o výsledcích léčby a zhodnotit, zda stav odpovídá cíli.

Smyslem změn je, aby lékárník byl schopen vyhodnocovat a předcházet neočekávaným a nežádoucím reakcím, které mohou užívané léky přinést.

S posunem v poslání lékárenské péče počítá i zákon o zdravotních službách, který patří do reformního balíku ministra Tomáše Julínka (ODS). Uvádí definici lékárenské péče, posiluje poradenskou činnost lékáren. Komoře se podle Hojného ale nelíbí, že už nebude ovlivňovat jako dosud to, které léky budou v Česku hrazeny ze zdravotního pojištění. „Není tam také ani slovo o stavovských komorách jako garantech péče a hodnocení kvality,“ dodal.

ČTK

Lékárny se mají stát místem, kde lidé najdou radu a poučení
Ohodnoťte tento článek!