Přejít na obsah

Lékárny se mají stát místem, kde lidé najdou radu a poučení

zpět
16.6.2008

Lékárny se mají stát místem, kam se lidé přijdou poradit o zdravotním problému a prevenci, ne si jen vzít lék na recept nebo koupit přípravek z reklamy. Viceprezident České lékárnické komory Michal Hojný novinářům řekl, že chtějí změnit pohled veřejnosti na činnost lékáren, aby je lidé nebrali jen jako obchodníky s léky...

Komora představila návrh nového modelu českého lékárenství. V Česku působí ve 2400 lékárnách a 240 výdejnách přes 7000 lékárníků.

„Zásadní změnou je to, že lékárenská péče se má orientovat na pacienta a na jeho potřeby. K dalším principům patří komunikace mezi lékařem a lékárníkem,“ shrnul Hojný.

Zatímco u lékaře stráví pacient i několik hodin v čekárně, než se mu lékař pár minut věnuje v ordinaci, v lékárně si na něj lékárníci udělají čas a poradí mu. Člověk ušetří kromě času také 30 korun, které platí od ledna za návštěvu lékaře, připomněl.

Řada lékáren už nabízí lidem měření tlaku a téměř v každé lékárně se člověk může poradit, který volně prodejný přípravek je na jeho potíže nejlepší. Nově mohou lékárníci nabízet za lék na receptu levnější variantu, aby pacient nemusel doplácet. O těchto změnách by ale měl vědět lékař, což patří k dalším zásadám nového pojetí lékárenské péče.

„Komunikace mezi lékařem a lékárníkem je důležitá, aby se lékař dozvěděl, co lékárník pacientovi doporučil, na druhé straně aby lékárník měl přístup k informacím, jaké léky doposud pacient měl předepsané,“ vysvětlil Hojný.

Svoji představu „lékárny budoucnosti“ ukážou lékárníci veřejnosti ve čtvrtek 19. června, kdy se koná už desátý Den lékáren. „Chceme lidem ukázat lékárny zaměřené na poradenství a doufám, že budou spokojeni,“ řekl Hojný.

V Česku připadá zhruba 4000 pacientů na lékárnu, optimální je podle lékárníků pro správnou lékárenskou péči 1200 až 2500 pacientů. Lékárník by měl průběžně sledovat léčebný plán, kontrolovat, zda je léčba vhodně nastavená, účinná a bezpečná a také zda je pacient schopen ji dodržet. Měl by vést záznam o výsledcích léčby a zhodnotit, zda stav odpovídá cíli.

Smyslem změn je, aby lékárník byl schopen vyhodnocovat a předcházet neočekávaným a nežádoucím reakcím, které mohou užívané léky přinést.

S posunem v poslání lékárenské péče počítá i zákon o zdravotních službách, který patří do reformního balíku ministra Tomáše Julínka (ODS). Uvádí definici lékárenské péče, posiluje poradenskou činnost lékáren. Komoře se podle Hojného ale nelíbí, že už nebude ovlivňovat jako dosud to, které léky budou v Česku hrazeny ze zdravotního pojištění. „Není tam také ani slovo o stavovských komorách jako garantech péče a hodnocení kvality,“ dodal.

ČTK


Klíčová slova

K tomuto článku nejsou přiřazena žádná klíčová slova.

Autoři

ČTK

Komentovat článek: Lékárny se mají stát místem, kde lidé najdou…

*
* Pravidla diskusí - čtěte
*
 

* - údaje označené hvězdičkou jsou povinné

3 nejnovější komentáře k článku Lékárny se mají stát místem, kde lidé najdou…

Komentáře

dalších 32 komentářů
lékárník Re:Re:Re:tak nevím  | 19. 06. 2008 17:38

Kolegyně Karolíno, Vaše příspěvky jsou skvělé. Díky za ně. Lépe bych to nenapsal.

Karolína Re:Re:tak nevím  | 19. 06. 2008 14:54

Teď jste mne rozesmál.NAd tím už se nemohu ani rozčílit. Opravdu si myslíte, že lékárník se bude v expedici,kde mu stojí několik lidí ve frontě,zdržovat tím, aby kvůli slibu nějaké firmě nutil pacientům zbytečně jiné přípravky,než které má předpesané?!? A znepřátelil si je? Vždyť každý druhý pacient mu na to může říci děkuji, dojdu si do té lékárny na náměstí, o dvě ulice dál apod. Naše zásoby zásadně vycházejí z preskripce okolních lékařů.Nezaměňujeme mezi sebou plně hražené amlodipiny,sertraliny,ramiprily, simvastatiny atd.podle toho,jak nás zmasíroval který reprezentant. Zaměníme v případě GS kvůli finančnímu profitu opacienta, souhlasí-li (a to je klíčové!) anebo nahradíme přípravek jiným shodným v případě, že těch simvastatinů máme na skladě už 5 obchodních názvů a lékař si "vzpomene" pod vlivem návštěvy repa na šestý. Pokud lékárně firma nabízí větší objednávku za zvýhodněných podmínek,příčetný lékárník neobjedná léky, které by musel pacientům nutit, ale jen ty,u nichž vidí pravidelný měsíční obrat skladových zásob! A ten vychází z rozhodnutí lékařů.Navíc štědrost firem vůči lékařům a lékárnám se nedá vůbec porovnávat. Např.na zahraniční zájezd "s odborným programem " mě ještě nikdy nikdo nepozval..

Karolína Re:x  | 19. 06. 2008 14:35

Nebojte. I nadále budeme pacienty odesílat posle svého nejlepšího vědomí a svědomí k lékaři. Jako dosud. Já osobně bych stála spíše o to, aby si lidé konečně dali od nás poradit u běžných dobře samoléčitelných problémů a tam,kde je návštěva lékaře absurdní - např.pacienti se zhusta nemohou rozhodnout, pro který z DOPLŇKU VÝŽIVY se ropzhodnout,a po pětiminutovém výkladu a vysvětlování odejdou se slovy "Tak já se radši zeptám doktorky". Nad tím by člověk zaplakal,protože má-li lékař znát obrovský rozsah svého oboru, s doplňky by už opravdu čas ztrácet nemusel.

 zavřít

Váš tip

  • Jako ochranu před spamem, prosím zodpovězte následující otázku (číslicí):
  • * - položky označené hvězdičkou jsou povinné