Letecká záchranka se musí přiblížit evropským normám

Směrem k evropským a světovým normám se hodlá postupně v následujících třech letech přibližovat systém letecké a záchranné zdravotnické služby na území Libereckého kraje. Výrazně by se měla zlepšit i akceshopnost a vybavenost letecké záchranky…

jejíž tým v regionu zasahuje u většiny nejvážnějších případů zranění.

„V oblasti leteckých zásahů spolupracuje liberecká záchranná služba od roku 1993 s nestátním provozovatelem vrtulníků letecké záchranné služby, společností Delta Systém Air. Z loňských 632 leteckých zásahů z územního střediska v Liberci šlo ve 304 případech o zásahy primární, tedy akutní ohrožení lidského života či zdraví. Ve 328 případech potom šlo o mezinemocniční převozy pacientů,“ zhodnotil na včerejší tiskové konferenci v Liberci ředitel územního střediska MUDr. Miroslav Samek. Část těchto vzletů směřovala také na území jabloneckého okresu.

Zvýšit kvalitu a úroveň letecké záchranky by mělo založené sdružení HEMS (Helicopter Emergency Medical Service). To od konce loňského roku zastřešuje provozovatele Delta systém Air a Alfa Helicopter, působící kromě Liberecka také v Ostravě, Ústí nad Labem, Brně, Jihlavě a Olomouci.

„Naším cílem je především zvýšit kvalitu, odbornou úroveň a hospodárnost letecké záchranky. Sdružením nestátních provozovatelů letecké záchranné služby pod jednu zastřešující organizaci, tedy HEMS, se Česká republika významně přiblížila modelu, který je uplatňován v řadě vyspělých zemí Evropy,“ podotkla ředitelka kanceláře HEMS Barbora Tachecí.

HEMS, ale i další provozovatelé budou povinni se řídit evropskými parametry, které mimo jiné znamenají nejpozději do roku 2004 provést kompletní výměnu letového parku.

„Disponujeme kvalitními helikoptérami, nicméně řídit se evropskými parametry, k nimž jsme se zavázali, pro nás znamená přichystat nákup moderních strojů, které umožňují ještě lepší provoz a novější způsoby navigace. Pro ilustraci, nákup jednoho vrtulníku vyjde bez zdravotnického vybavení a přístojů na tři milióny amerických dolarů. Potřebujeme přitom osm takových strojů,“ netajil se nelehkým úkolem, který před HEMS a dalšími organizacemi stojí, ředitel Delta Systém Air Daniel Tuček, který současně zastává i funkci šéfa HEMS a mimo to je jedním z aktivních pilotů letecké záchranky. Obdobný úkol, tedy nákup nových strojů, podle něho čeká nikoliv jen organizace v ČR, ale i v ostatních zemích Evropy.

Piloti letecké záchranky patří k nejlepším v branži a vzhledem k náročným úkolům podstupují nejméně jedenkrát za měsíc cvičení, jež se často koná i za spolupráce s dalšími složkami. Například s hasiči, policií nebo Horskou službou či vodními záchranáři. „Chystáme se také zkvalitnit odbornou přípravu posádek vrtulníků. Laicky řečeno, zdravotníci musejí absolvovat semináře a kurzy, které jim přinesou základy navigace a pilotáže, piloti zase musejí znát základy zdravotnické péče. Vše souvisí se vším. Je třeba, aby tým každé helikoptéry postupoval, zvlášť při složitých akcích, koordinovaně a byl sehraný,“ upozorňují zástupci sdružení.

Speciální týmy letecké záchranky v Liberci patří k nejlépe připraveným. Dokáží poskytnout zdravotnickou péči i v extrémních podmínkách, například při zásahu na výškové budově, na vodní ploše či v horách. V letošním roce má územní středisko v Liberci rozšiřovat svou působnost i na Frýdlantsko, kam až doposud létaly vrtulníky minimálně, protože tamní zdravotníci se často zdráhaly o jejich pomoc vzhledem nákladům na každý let žádat.

Ohodnoťte tento článek!