Lidí, kteří kontrolují lékaře, přibývá

27. 7. 2011 8:20
přidejte názor
Autor: Redakce
Pacienti v Olomouckém kraji chtějí mít přehled o čerpání péče ze svého osobního účtu u zdravotní pojišťovny.


Každý měsíc se lidem, kteří chodí do práce, ukrajuje z příjmu suma na povinné zdravotní pojištění. Někdo přitom chodí k lékaři často, jiný neotevře dveře ordinace roky. Všichni však mají možnost zkontrolovat, zda jsou na jeho účet u zdravotní pojišťovny vykazovány pouze vyšetření a lékařské zákroky, na kterých skutečně byl.

A v Olomouckém kraji toho lidé hojně využívají. Mohou odhalit nepřesnosti nebo dokonce podvody, což se však v regionu nestává nijak často. Celostátně jsou takových případů jen za letošní rok desítky.

Zájem roste po aférách

„V Olomouckém kraji jsme od počátku letošního roku zaznamenali 937 žádostí o výpis z individuálního účtu. Údaje dostanou za loňský rok. Letošní data ještě nejsou zpracována, uzavřena a zkontrolována,“ sdělil ředitel krajské pobočky Všeobecné zdravotní pojišťovny Lubor Machytka.

„Zájem se zvyšuje. Zejména poté, co se objeví nějaká aféra.
Ale i v posledních měsících hlavně v souvislosti s připravovanými změnami v rámci reforem zdravotnictví. Lidé si chtějí čerpání z individuálního účtu zkontrolovat,“ dodal. Pojišťovny zájem o výpisy a ověřování vykazování péče vítají. Samy provádějí kontroly a pacienti jim mohou pomoci odhalit nějaké nesrovnalosti.

„Nějaký podvod jsme nezaznamenali, to jsou opravdu velmi výjimečné případy a v kraji si na podobný nevzpomínám. Většinou se přijde na maličkosti, třeba chybu v rodném čísle, kvůli které dojde k vykázání někomu jinému,“ popisoval ředitel Machytka s tím, že u VZP rostl i zájem o elektronické zdravotní knížky, které umožňují ověřování čerpané péče a léků. K letošnímu pololetí je v Olomouckém kraji mělo 122 300 pojištěnců.
Poslední podvodná aféra na jihu Moravy zřejmě nemá obdoby.

Externí lékaři kyjovské nemocnice jsou podezřelí z falšování receptů, kdy škoda dosahuje bezmála tři čtvrtě milionu korun. Při začátku vyšetřování, které už má v rukou policie, se odhady pohybovaly kolem sto tisíce korun. Nyní nevylučují, že konečná suma se může vyšplhat na několik milionů korun.

Křiklavý případ podle pojišťoven ukazuje, jak je důležité sledování výpisů z osobního účtu, který každému klientovi vede jeho zdravotní pojišťovna. Na výpis má každý ze zákona nárok jednou ročně.

U zdravotní pojišťovny Metal- Aliance v prvním pololetí letošního roku této možnosti využilo 400 klientů. Dalších zhruba 34 000 kontroluje svůj osobní učet prostřednictvím internetu.

Výpisy nemají jen kontrolní funkci. „Občas se setkáváme se situací, kdy se klienti rozčilují nad tím, kolik peněz na zdravotní pojištění odvádějí a že nic nečerpají. Nejjednodušším opatřením, které těmto věčným stěžovatelům vezme vítr z plachet, je předložit jim jejich vlastní výpis čerpané péče. Když vidí, v jakých částkách se ceny léků a vyšetření pohybují, slova jim dojdou,“ uvedl Vladimír Kothera, generální ředitel zdravotní pojišťovny Metal-Aliance.

Falešný recepis

Jaké případy revizní lékaři například kontrolují? K nejčastějším prohřeškům ze strany lékařů patří neoprávněné preskripce, které nejsou zaznamenány ve zdravotní dokumentaci pacientů.

„V těchto případech se většinou jedná o škody v řádech deseti až statisíců korun,“ uvedl Kothera. I když se občas odhalí případ, kdy lékař vykazuje vyšetření, které neprovedl, většinou jde jen o omyl z důvodu chybně přiřazeného rodného čísla. Námitky klientů někdy bývají i neopodstatněné, například napadají výkony laboratoří, které jsou v osobních účtech sice uváděny, ale protože klient při nich nebývá fyzicky přítomen, považuje je za neoprávněně účtované. Mnohem častěji se pracovníci pojišťoven setkávají s podvody s léky, kdy bývá předepisující lékař s lékárnou domluven.

„Prokázat lékárně vinu je ale v těchto případech problematické.
Vydává totiž léky na předpis, který obsahuje všechny potřebné náležitosti. Neoprávněnou preskripci je tak možné vymáhat po předepisujícím lékaři jen díky oznámení klientů,“ dodal Kothera.

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?