Město Louny přispěje invalidům na osobní asistenci

„Loni bylo cílem projektu osobní asistence zajistit služby pro 26 klientů z lounského okresu všech druhů postižení a různého věkového složení v rozsahu cca 12 tisíc hodin…

Louny – Vítanou pomocí pro centrum služeb pro zdravotně postižené (CSZP) bude 67 tisíc korun, které jim poskytne město Louny. Návrh sociální komise schválila rada města.

„Příspěvek je určen jednak na projekt osobní asistence, druhá část na poradenství,“ upřesnil tajemník radnice Jan Kerner. „Služby osobní asistence poskytujeme těžce zdravotně postiženým klientům již od roku 1995,“ předeslala vedoucí centra Venuše Firstlová. Osobní asistenti umožňují těžce postiženým občanům zůstat ve své rodině, zapojovat se do společenských aktivit nebo pečovat o děti. Mezi nejčastější služby, jež jim osobní asistenti poskytují, je pomoc při denní hygieně, koupání, přesunech nebo oblékání. Běžně donášejí asistenti svým klientům nákupy, pomáhají při přípravě a podávání jídla, doprovázejí své svěřence k lékaři nebo při vyřizování úředních záležitostí. Část příspěvku radnice je určena i na provoz linky rychlé pomoci pro těžce tělesně postižené: „Loni se nám např. přihodilo, že asistent v pátek před víkendem nemohl u svého klienta nastoupit, v takových případech pak musí mít jak naše centrum, tak klient možnost rychle sjednat nápravu,“ upřesnila Venuše Firstlová poslání linky. Pro členy Sdružení slabozrakých a nevidomých je nejžádanější průvodcovská a předčitatelská služba, častá je pomoc při řízení automobilu. Loni pracovalo pro CSZP devět osobních asistentů, další tři jako zástup pro nemoc a dovolenou, služby řídí dispečerka. Dalších šest asistentů pracovalo pro centrum v rámci veřejně prospěšných prací. „Loni bylo cílem projektu osobní asistence zajistit služby pro 26 klientů z lounského okresu všech druhů postižení a různého věkového složení v rozsahu cca 12 tisíc hodin,“ připomněla rozsah poskytovaných služeb Firstlová. Nijak se netají tím, že bez přispění lounské radnice by informační centrum pro zdravotně postižené nemohlo svoji činnost provozovat.

„Částka, kterou na zajištění služeb osobní asistence a provoz informačního centra naše komise uvolnila, se odvíjí od výše státní dotace. Pokud stát dotace sníží, musí potřebnou část doplatit město. Nikdo z členů komise ani radních ji nezpochybnil, neboť jsou to peníze pro lidi, kteří si sami pomoci nemohou,“ vysvětlila předsedkyně sociální komise města MUDr. Marie Rašková. Co znamená osobní asistence pro klienty, vysvětluje nejvýstižněji jejich hodnocení této služby za loňský rok. Na otázku – co vám přináší služba osobní asistence – odpověděl vozíčkář Jiří Řepík z Podbořan jednoznačně:„Je to pro mne jediná možnost, jak alespoň částečně normálně žít.“ Jeho kolega, Arnošť Kaše z Vroutku, jenž se jen obtížně pohybuje na francouzských holích a asistent řídí i jeho auto, uvedl: „Máme velké štěstí. Můj asistent pro mě znamená ruce, nohy, kontakt s okolím.“

TÁŇA VAVŘÍNOVÁ, Deník Lučan, 19.3.2002

Ohodnoťte tento článek!