Nemocnice mě podvedla, tvrdí pacient z Plzeňska

Pacient s roztrouženou sklerózou poukazuje na podivné praktiky neurologické kliniky Fakultní nemocnice v Plzni. Říká, že stotisícový lék nebyl pojišťovně nikdy vykázán. Naopak jiné procedury nemocnice vykázala, aniž by je pacient vůbec podstoupil.Podle revizního lékaře šlo o neúmyslnou administrativní chybu…

Jednačtyřicetiletý Václav Huřťák z Lisova na Plzeňsku trpí roztroušenou sklerózou. Kvůli zhoršenému zdravotnímu stavu byl loni v březnu hospitalizován na neurologické klinice Fakultní nemocnice v Plzni.

„Žil jsem v domnění, že jsem tam dostal tu nejlepší možnou péči. Ve skutečnosti jsem ale zjistil, že drahý lék přibližně za sto tisíc korun, který mně podle propouštěcí zprávy z nemocnice lékaři během hospitalizace měli indikovat, nebyl vůbec pojišťovně vykázán.

Naopak si nemocnice v tomto případě nechala proplatit obstřik nervu za pár stovek korun, přičemž k takovému způsobu léčby nikdy nedošlo. Tak nevím, co si mám myslet. Rozhodně ve vztahu k pacientovi to ze strany špitálu považuji za nefér hru,“ řekl Václav Huřťák.

Na nesrovnalosti přišel nemocný muž až poté, co si vyžádal od Všeobecné zdravotní pojišťovny (VZP) přehled úhrad vykázané zdravotní péče na jeho jméno za loňský rok.

„Když jsem to viděl, popadl mě vztek. Je to, jako když by tělo vyžadovalo antibiotika a oni mu dali acylpirin. Ještě ve zprávě napsali, jak jsem tuto léčbu snášel bez alergií,“ pokračoval Huřťák.

Kontrola nesrovnalosti potvrdila

Okamžitě proto napsal stížnost ombudsmanovi a Všeobecné zdravotní pojišťovně. Revizní lékař plzeňské pobočky VZP Jiří Švarc potvrdil, že na základě Huřťákova podnětu proběhla na neurologické klinice cílená revize, která nesrovnalosti ve vykazování úhrad za zdravotní péči potvrdila.

Podle Švarce ale jde o neúmyslnou administrativní chybu ve vykazování zdravotní péče, a nikoliv o nekvalitní péči ze strany nemocnice.

„Při šetření jsme zjistili, že příslušné množství léku, které je uvedeno ve zdravotní dokumentaci, nebylo pojišťovně vykázáno.

Byl ale vykázán obstřik periferního nervu, který není v dokumentaci zaznamenán, a proto bude klinice dodatečně předepsán k úhradě,“ upřesnil revizní lékař.

Chyba zaměstnance?

Vysvětluje si to tím, že příslušný zaměstnanec nemocnice, který údaje o poskytnuté zdravotní péči zadával do počítače, se prostě spletl.

„Takové případy se často stávají. Musíme pochopit, že to dělá někdo, kdo je jen člověk a v množství zpracovávaných dat existuje určitá chybovost. Nedokážu si představit lékaře, který by z důvodu šetření nedal pacientovi to, co si myslí, že je pro pacienta nejlepší,“ prohlásil Švarc.

Prezident Svazu pacientů České republiky Luboš Olejár je přesvědčen, že nešlo o administrativní chybu, a postup lékařů označil za kamufláž levné péče.

„Je velmi zvláštní, že to, co má nemocnice zapsáno v dokumentaci, si nevyúčtovala u pojišťovny. To je na okamžitou kontrolu, aby se záležitost prověřila. Případ už hraničí s podezřením na falšování zdravotní dokumentace, když něco jiného se účtuje zdravotní pojišťovně a něco jiného má pacient v kartě,“ prohlásil Olejár.

Patrik Biskup, Právo

Ohodnoťte tento článek!