Přejít na obsah

Nemocnice s výstavbou heliportů většinou počítají

zpět
19.6.2009

Na nevyhovující stav heliportů si záchranáři stěžují již dlouho, jaký má ale jejich kritika dopad? Na mnoha místech se přistávací plochy pro vrtulníky již plánují, do dvou let by měl začít fungovat heliport ve FN Motol, výstavba začala v Liberci a chystá se i ve FN Královské Vinohrady. Záleží vždy na zřizovateli a finančních prostředcích...

Zdravotnická záchranná služba si na nevyhovující stav heliportů stěžuje již dlouho, podle ní dokonce v celé Praze odpovídá normám jen jedna přistávací plocha, a to v Ústřední nemocnici ve Střešovicích. Přitom suma, kterou ministerstvo odhaduje na úpravu všech fakultních nemocnic, tedy včetně mimopražských, není až tak závratná, náklady na rekonstrukci či modernizaci heliportů se podle tiskového oddělení resortu pohybují kolem 47 milionů korun.

Jenže výstavba heliportu je většinou spojena s celkovou rekonstrukcí, a ta si vyžaduje mnohem vyšší sumy. V mnoha zařízeních je již výstavba přistávací plochy v plánu, poslední slovo má vždy zřizovatel. Například ministerstvo zdravotnictví hodlá tuto problematiku u přímořízených organizací řešit v rámci programů reprodukce majetku. „Ostatní zdravotnická zařízení musí tuto problematiku řešit v součinnosti se svými zřizovateli,“vysvětloval Zdraví.Euro.cz mluvčí ministerstva Vlastimil Sršeň.

Heliport plánují i Vinohrady

Na nový heliport se zatím může těšit jen FN Motol, kde se střešní přistávací plocha zrovna buduje. Zprovozněn by měl být v roce 2011. Plánována je i výstavba heliportu ve Fakultní nemocnici Královské Vinohrady, kde chtějí přistávací plochu vybudovat v rámci nové výstavby. „Pacienti se i u nás musí překlápět do sanitek, nicméně sanitka o tom ví včas a je na místě s dostatečným předstihem, s tím problém není. Nevyhovující u nás je to, že nemáme noční osvětlení, vrtulník y tak nemohou přistávat v noci, nebo mohou, ale s velkými obtížemi, “ popsala pro Zdraví.Euro.cz mluvčí nemocnice Jana Jelínková. Proto je třeba postavit zcela vyhovující přistávací plochu, která bude splňovat veškerá kritéria.

VFN: řešíme spíše, kde źda tu vůbec budeme

Zcela nevyhovující je podle záchranářů přistávací plocha pro Všeobecnou fakultní nemocnici na Karlově náměstí, ta je totiž tak daleko, že převoz sanitkou pak trvá dalších zhruba 15-20 minut. „Nyní tuto otázku neřešíme, spíše se zabýváme globální otázkou, kde naše nemocnice bude, zda zůstaneme v těchto prostorách nebo se budeme muset stěhovat. S vyřešením této záležitosti bude zřejmě řešena i vhodná přistávací plocha,“ reagovala pro Zdraví.Euro.cz tisková mluvčí nemocnice Petra Pekařová. Výstavba přistávacích ploch se odehrává i mimo Prahu, nyní se do ní chystají pustit liberečtí, krajská nemocnice se totiž zařadila do nové sítě traumacenter a k tomu potřebuje plně vyhovující heliport. Ve hře je několik variant, kde přistávací plochu postavit, nejvíc se ale mluví o střeše chirurgického pavilonu. Heliport by sice musel stát na vlastní konstrukci a stál by 50 milionů korun, výtahem ze střechy by se ale pacienti dostali na operační sály nejrychleji.

Michaela Svobodová, www.Zdravi.Euro.cz


Klíčová slova

K tomuto článku nejsou přiřazena žádná klíčová slova.

Autoři

www.Zdravi.Euro.cz

Komentovat článek: Nemocnice s výstavbou heliportů většinou…

*
* Pravidla diskusí - čtěte
*
 

* - údaje označené hvězdičkou jsou povinné

2 nejnovější komentáře k článku Nemocnice s výstavbou heliportů většinou…

Komentáře

další 2 komentáře
Pako ČR 2010 /triller/  | 19. 06. 2009 11:06

Nad Vinohradskou nemocnicí těsně nad budovami hřmí obří rotor...pilot hledá rovnou střechu s heliportem...krouží...nenalézá...a hle, náhle uzří obří heliport stavěný dle normy Nimitz / letadlová loď USA, norma heliportu předepsaná EU dle vzoru NATO a o rozměrech 500x500 m/. Pacienti, kteří ještě neměli ranní stolici ji náhle mají a to bez výjimky. Vrtulník dosedá. Rozlétkou se dveře a vyskakuje Dr. House ve stratosférickém obleku / pro jistotu,co kdyby bylo potřeba spalničky transportovat ultrasonikem v rámci přeshraniční výpomoci do USA/. Celá nová Emergency se rozzáří do temného únorového rána jako Eifelovka. Trojité automatické dveře napojené na senzor dosedu vrtulníku na heliport se otevírají...Vybíhá kompars mongolských ošetřovatelů převlečených za lékaře a přebírá pacienta od Dr House za sborového mumlání "okej, bude žít". Nekompromisně napojují pacienta na systém Leonardo a ten zahájí promtně operaci. Kamera v přímém přenosu celou událost přenáší do Parlamentu..a už letí ruce vzhůru. Odhlasováno!Kupujeme to celé do všech špitálů v zemi, i s tím Housem. Tu se House otáčí, hází bobek a rychle bere tágo na letiště a prvním spojem mizí do USA..do své nemocnice plné českých lékařů.

Petr Bouzek Akční film  | 19. 06. 2009 10:23

laici si pořád myslí, že nejlepší je, když sanitka jede na dvou kolech v zatáčkách a nebo když pacienta z vrtulníku překládají rovnou na operační lůžko. Ale tak to přece není, čas je sice důležitý, ale daleko důležitější je zajištění vitálních funkcí pacienta. Tedy překlad z vrtulníku do kompletně vybaveného sanitního vozu a šetrený převoz na chir. sál není zase tak špatné řešení. On vrtulník při přistávání dělá dost vítr a to taky není příliš dobrá věc, pokud máte heliport na střeše.

 zavřít

Váš tip

  • Jako ochranu před spamem, prosím zodpovězte následující otázku (číslicí):
  • * - položky označené hvězdičkou jsou povinné