Olomouc obnoví výhody pro dárce krve

Olomoucká radnice chce dárcům krve obnovit slevy na přepravu v městské hromadné dopravě, které zrušila v polovině loňského roku. Na speciální kartu budou mít ale nárok pouze držitelé zlaté Janského plakety, kteří bydlí v krajském městě. Olomoucké radnici se totiž nepodařilo dohodnout s krajským úřadem na finančním příspěvku, s jehož pomocí měla být pokryta část nákladů na tyto slevy, které nyní v rámci kraje platí pouze v Olomouci.

Náměstek primátora Ivo Vlach (TOP 09) novinářům řekl, že záměr znovu zavést od července slevy pro držitele Zlaté Janského plakety, která se uděluje za 40 odběrů, v úterý schválili olomoučtí radní. Za roční kartu by dárci krve měli zaplatit 300 korun, což je dvojnásobek původní ceny platné do loňského zrušení této výhody. Klasické měsíční jízdné v krajském městě činí 350 korun. Radnice dříve na slevy přispívala ročně zhruba šesti milion korun, nyní by částka podle Vlacha měla být nižší, jelikož se výhoda bude vztahovat pouze na dárce krve s trvalým bydlištěm v Olomouci.

Kvůli obnovení slev se rozhořel spor mezi radnicí a Olomouckým krajem. Vlach tvrdí, že krajský úřad původně navrhoval radnici padesátiprocentní kompenzaci této slevy a zbývající polovinu mělo platit město ze svého rozpočtu. Krajští radní podle Vlacha v dubnu ale příspěvek neschválili a vyzvali Olomouc, ať slevy financuje sama.

„Několik měsíců hledáme cestu, jak nabídnout slevu v rámci celého Olomouckého kraje, pak ustoupíme a souhlasíme s požadavkem kraje poskytovat slevu pouze v Olomouci. Nyní, když všichni očekáváme, že věc bude schválena, kraj otočí o 180 stupňů. Připadám si jako v Kocourkově,“ uvedl Vlach.

Mluvčí Olomouckého kraje Ivan Rašťák dnes ČTK řekl, že olomoucká radnice loni slevy zrušila bez dalšího projednání a majitelům slevových karet nenabídla kompenzaci. Na nový návrh z letošního února, který počítal s příspěvkem kraje, hejtmanství přistoupit nemohlo. „Tarifní problematika je vždy řešena celokrajsky, nikoli pouze lokálně pro některá města, což je na území měst výhradně jejich pravomocí. Pokud by Olomoucký kraj k této navržené kompenzaci pro Olomouc přistoupil, vznikl by určitý precedens,“ uvedl Rašťák, podle kterého by pak o podobnou dotaci mohla požádat i ostatní města, což by zatížilo krajský rozpočet.

Olomoucký dopravní podnik předloni přepravil v tramvajích a autobusech městské hromadné dopravy 55,4 milionu pasažérů, zhruba o čtyři procenta méně než v roce předcházejícím. Dopravci přesto vzrostly v souvislosti se zdražením jízdenek tržby za jízdné ze 135 milionů korun v roce 2010 na 137 milionů korun v roce 2011. Loňské výsledky podnik zatím nezveřejnil.

Ohodnoťte tento článek!