Pacienti mohou v září a říjnu hodnotit kvalitu služeb nemocnic

Titulní obrázek

Pacienti mohou v září a říjnu volit nejlepší nemocnici. Dotazník najdou na www.nejlepsi-nemocnice.cz a v čekárnách, recepcích a klientských centrech nemocnic. ČTK to řekl Daniel Vavřina, předseda neziskové organizace HealthCare Institute, která letos potřetí dává pacientům možnost hodnotit kvalitu nemocničních služeb…

Lidé mohou v dotazníku také navrhnout, v čem by se nemocnice měla zlepšit.

Vítěz pacientského hodnocení bude vyhlášen v listopadu v Ostravě na konferenci „Efektivní nemocnice 2008 – nová strategie českých nemocnic“.

Loni zvítězila mezi fakultními nemocnicemi pražská Všeobecná fakultní nemocnice a mezi krajskými a městskými středočeská Nemocnice Městec Králové. V roce 2006, kdy se nemocnice nedělily podle typu, obsadila první příčku Nemocnice Milosrdných sester sv. Karla Boromejského v Praze.

Nejlepší hodnocení dostaly nemocnice, kde personál s pacienty dobře komunikuje. Letošní dotazník dává pacientům možnost hodnotit také bezpečí, sociální zázemí a nemocniční stravu. Nově se anketa letos zaměřila i na spokojenost zaměstnanců a finanční zdraví nemocnic. V příštím roce se dále rozšíří o hodnocení kvality zákroků na pacientech a výsledků léčby.

„Pro vyhlášení nejlepší nemocnice je potřeba rovněž posoudit její zdravé kořeny – máme tím na mysli motivované a spokojené zaměstnance, kteří mají spokojenost pacientů ve svých rukou. Důležité je i finanční zdraví. Myslím, že finální hodnocení podle kombinace těchto pohledů bude zajímavé a navíc v evropském měřítku unikátní,“ řekl Vavřina.

Z letošních šetření vyplynulo, že tři čtvrtiny zaměstnanců jsou spíše spokojeny. Téměř 70 procent má do 25.000 korun čistého, 60 procent to považuje za odpovídající. Zhruba 80 procent zaměstnanců vnímá rezervy v provozu nemocnice a cítí, že lze „něco“ udělat pro větší spokojenost pacientů, zejména v chování personálu, provádění lékařských a ošetřovatelských výkonů a kvalitě stravy. Výsledky šetření, které zjišťovalo finanční zdraví nemocnic, budou zveřejněny v říjnu.

Nemocnice dostanou na závěr hodnotící zprávy, z nichž se dozvědí, jak jsou na tom v porovnání s průměrem kraje i celé republiky. Pomůže jim to při rozhodování o další strategii rozvoje nemocnice. O výsledky mají zájem i zdravotní pojišťovny. Budou k nim přihlížet při sjednávání nových smluv a cenových podmínek.

Kvalitu nemocnic porovnává už řadu let Národní referenční centrum. Na rozdíl od zmíněného projektu, jehož se účastní část zařízení, hodnotilo centrum všechny nemocnice, a to podle počtu výkonů. Zveřejnilo už statistiku porodů a operací kyčelního kloubu. Žebříčky nemocnic sestavoval i David Rath (ČSSD), když byl ministrem zdravotnictví. Sledoval fakultní nemocnice, jež ministerstvo řídí. Jedním z kritérií bylo hospodaření. Porovnání nemocnic chystá i ministr Tomáš Julínek (ODS).

ČTK

Pacienti mohou v září a říjnu hodnotit kvalitu služeb nemocnic
Ohodnoťte tento článek!