Podniky dluží VZP na zdravotním pojištění 16 miliard korun

Podniky dluží Všeobecné zdravotní pojišťovně (VZP) na zdravotním pojištění 16 miliard korun. Za tuto částku by se pořídilo léčení ve všech nemocnicích v republice po dobu 110 dnů…

„Šestnáct miliard je souhrnná částka od roku 1993. Zhruba polovinu z ní tvoří penále a pokuty. Ke konci loňského roku je 93 subjektů, které nám dluží každý víc než 10 miliónů korun a soud již rozhodl o zaplacení,“ řekla Právu Kateřina Zamastilová, mluvčí VZP. Více než půl miliónu dluží dvaadvacet tisíc firem, což dohromady jen od nich činí 9,5 miliardy. Další tisíce podniků dluží méně než půl miliónu.

Nejvíc dluží ČKD Dopravní systémy, a to 203 mil., dále ČSAD Praha Klíčov (Hofmann) 131 mil., KUNZ Hranice 72 mil., JAWA Týnec n. Sáz. 70,4 mil. Letov Praha-Letňany 54,7 mil., Poldi ocel Kladno 50,8 mil., Huť Poldi, ušl. ocel Kladno 45,5 a Zbrojovka Vsetín-ZTM 43 miliónů korun. Tyto podniky jsou již v konkursním řízení. Podle Zamastilové se VZP snaží od dlužníků peníze vymáhat a pomáhá i jejich zveřejnění v tisku. „Bohužel, někteří nezaplatí ani potom.“ Informovala, že zveřejnit jejich jména může pojišťovna až poté, kdy soud rozhodl, že zaplatit musí. VZP vymáhá peníze i správním řízením, kdy vystavuje platební výměry na dlužné pojistné. Předloni jich bylo téměř 96 tisíc na částku 3,5 miliardy. Pokud neuspěje, obrací se na soud.

Ten už ve zmíněných 93 případech rozhodl. Pojišťovna sama v roce 1998 podala 65 návrhů na konkurs a k 1596 se připojila. Získala ale jen milión korun. O rok později podala 36 návrhů na konkurs a k 1946 se připojila. Výsledným efektem bylo 6,5 miliónu. Loni navrhla 193 konkursních řízení a k 1635 se připojila. Od neplatičů se podařilo vymoci 8 miliónů korun. „Je to málo, ale alepoň něco,“ uvedla Zamastilová.

Ohradila se vůči tomu, že VZP není tak důsledná na velké ryby jako na malé, tedy na ty klienty, kteří dluží pár stovek, nevědí o tom, a až za několik let je pojišťovna upozorní na dluh. To už ovšem chce na nich i penále, které mnohdy několikanásobně převyšuje samotný nedoplatek pojistného. „Protože máme milióny klientů, je kontrola jednotlivce složitější. To může ovlivnit i délku doby, která uplyne od zjištění nedoplatku po výzvu k vyrovnání dluhu, včetně penále nebo pokuty,“ tvrdí Zamastilová. „Nemáme povinnost posílat vyčtování, ale od roku 1997 to děláme průběžně. Měsíčně je obdrží sto tisíc klientů.“ Podle mluvčí každý sám si má hlídat, zda platí včas a ve správné výši.

Právo, 26.03.2001, Václav Pergl

Ohodnoťte tento článek!