Přejít na obsah

Poplatky skončily, ale dluhy po nich zůstaly

zpět
13.3.2015
Peníze, poplatky, desetikoruna, regulační poplatek, drobnéShutterstock
zvětšitPeníze, poplatky, desetikoruna, regulační poplatek, drobnéShutterstockZdroj: Shutterstock

Peníze, poplatky, desetikoruna, regulační poplatek, drobnéShutterstock | Zdroj: Shutterstock

 

Statisíce korun dluží lidé středočeským nemocnicím za poplatky. V lednu skončila povinnost platit třicet korun v ambulancích a před více než rokem se zase zrušili poplatky za pobyt v nemocnicích. Jenže v dobách, kdy ještě toto nařízení platilo, jej mnoho pacientů nerespektovalo.

Nemocnicím se teď nevyplatí dluhy vymáhat a přemýšlí, jak se s nastalou situací vypořádat. Víceméněale beznadějně.

Dluhy i několik set tisíc korun

V Masarykově nemocnici v Rakovníku evidují pohledávky za poplatky zhruba ve výši čtyři sta tisíc korun. „Většina lidí si opravdu myslí, že s koncem poplatků zanikl i jejich dluh,“ uvedla Eva Milerová ze sítě zdravotnických zařízení skupiny Privamed, pod kterou rakovnická nemocnice spadá. Poplatky se snaží vymáhat prostřednictvím právníka.

Hlavně jde o dlužníky, kteří neplatili za pobyt. Příjmy rakovnické nemocnice například za hospitalizaci, jejíž poplatky se zrušily před více než rokem, činily v roce 2013 5,5 milionu korun. V předchozím roce z nich nemocnice získala 5,8 milionu korun. Za ambulantní péči vybrali před dvěma lety přes milion korun ročně a na poplatcích za recepty to bylo kolem sedmi set tisíc korun.

V mladoboleslavské Klaudiánově nemocnici pacienti nechali dluh celkem 736 tisíc korun. Největší část z nich tvoří pohledávky u stokorunových a šedesátikorunových poplatků. „Peníze od dlužníků je velmi těžké vymoci. Buď nemají peníze nebo se prostě rozhodli nezaplatit. Vymáhání nezaplacených částek je pro nemocnici velmi nákladné, proto zvažujeme, jak s pohledávkami naložíme,“ vysvětlila mluvčí nemocnice Kamila Hamáčková.

Řešení jsou podle ní dvě. Pohledávku můžou jako celek odprodat, ovšem pokud se najde nějaký zájemce. Nebo ji také můžou odepsat. Najmout si někoho na vymožení dlužných částek, nebo je vymáhat právní cestou, což se vedení nemocnice nevyplatí.

Regulační poplatky v podobné výši, jako v Mladé Boleslavi, postrádají v Oblastní nemocnici v Příbrami. Celkem to dělá dohromady 772 tisíc korun. Nemocnice si neuhrazené dluhy na poplatcích vymáhá sama. „Lidé neplatili spíše za pobyt, a to zejména v případech akutní hospitalizace, se kterou nepočítali a v případě delších hospitalizací,“ uvedla mluvčí nemocnice Monika Boušková.

Naopak menší pohledávky evidují v Nemocnici Slaný, kde lidé dluží tisíce korun za pobytové poplatky. Nemocnice je vymáhá sama až při opakovaných upomínkách přes kancelář. „Pobytové hospitalizační taxy byly placeny na základě faktur, což představovalo lepší vymahatelnost a evidenci. Ale ambulantní taxy, hrazené pomocí kuponů z automatu, mají obtížnou evidenci nedoplatků,“ naznačil ředitel nemocnice Jiří Šimák.

Podle ekonomického náměstka Filipa Zítko z Nemocnice Rudolfa a Stefanie Benešov se dají pohledávky rozdělit na dvě základní skupiny. První jsou pohledávky z důvodu neuhrazených regulačních poplatků a druhé za ostatní, přímo hrazené výkony. „Celkový stav pohledávek za regulační poplatky k poslednímu lednu 2015 je 546 tisíc korun. Z této částky je 502 tisíc korun za regulační poplatky týkající se hospitalizace,“ objasnil Filip Zítko.

Z celkového počtu fakturovaných hospitalizačních poplatků je současná pohledávka ve výši dvou procent a u ambulancí je ve výši šestnáct procent. Do tohoto počtu se nepočítají ambulantní regulační poplatky hrazené takzvaně v automatu nebo přímo na ambulanci. Dalo by se tedy říci, že klienti spíše neplatili za ambulantní poplatky, pokud jim byly fakturovány. Zaznamenaným dlužníkům nemocnice rozesílá standardně upomínky.

Pokud dlužník na upomínku nereaguje, řeší si věc vlastními silami a na dlužníka podávají žalobu, eventuálně řeší s příslušným exekutorem. „Obecně je problém dlužníků a vymáhání dlužných částek komplikované. Řada dlužníků je například v exekučním řízení, záměrně uvedli nepravdivé kontaktní údaje nebo došlo k úmrtí dlužníka,“ posteskl si Filip Zítko.

Pro některé je zrušení překvapení

To, že se už nemusí platit v nemocnicích poplatky, mnohé pacienty překvapilo i potěšilo zároveň. „Zpočátku byli pacienti překvapeni tím, že nemusejí poplatky platit. V současné době to už nijak nekomentují. Předpokládám, že překvapení bylo vždy pozitivní,“ řekla Kamila Hamáčková z boleslavské nemocnice. I v Rakovníku pacienti přijali zrušení s radostí, ovšem ve Slaném zaznamenali i negativní ohlasy ke zrušení už zavedených plateb. Do Rakovníka zase ještě nyní přichází lidé, kteří si automaticky koupí kupón před návštěvou ambulance.

„Pacienti obecně ve většině případů zrušení poplatků kvitují, a to jak z finančního hlediska, tak z hlediska jistého většího komfortu. Nemusí hledat konkrétní obnos při příchodu do ordinace nebo zdravotnického zařízení. Ale najde se i poměrně velká skupina pacientů, kteří smysl placení poplatků podporují,“ uvedl si Filip Zítko, ekonomický náměstek benešovské nemocnice.

Co bude bez poplatků dál...

Zrušení poplatků zatím kompenzují nemocnicím pojišťovny. „Pro letošní rok garantují kompenzaci výpadků poplatků, v dalších letech není jasné, zda budou, či nebudou kompenzovány,“ uvedl Jiří Šimák, ředitel Nemocnice Slaný. V mladoboleslavské nemocnici s poplatky dlouhodobě počítali, takže jim nyní budou chybět.

„Museli jsme upravit investiční plán, péče o pacienty se však zrušení poplatků nijak nedotkne,“ řekla mluvčí Kamila Hamáčková. Ztráta z přísunu regulačních poplatků Monika Boušková z příbramské nemocnice nepovažuje za markantní. Ale pro vedení nemocnice bylo zavedení poplatků příjemnou zprávou. Nicméně důležitější pro ně je optimalizace financování zdravotnictví, respektive pravidla plateb nemocnicím za jejich péče o pacienty.

„S ohledem na skutečnost, že výpadek regulačních poplatků je zdravotnickým zařízením kompenzován ze strany pojišťoven formou navýšené úhrady. Navýšení vychází z objemu regulačních poplatků 2013, dotýká se výpadek negativně spíše jako celku než jednotlivých zdravotnických zařízení,“ doplnil Filip Zítko z Nemocnice Rudolfa a Stefanie Benešov.


Komentovat článek: Poplatky skončily, ale dluhy po nich zůstaly

*
* Pravidla diskusí - čtěte
*
 

* - údaje označené hvězdičkou jsou povinné

Komentáře

Do této diskuse prozatím nikdo nepřispěl.

přidat komentář
 
 zavřít

Váš tip

  • Jako ochranu před spamem, prosím zodpovězte následující otázku (číslicí):
  • * - položky označené hvězdičkou jsou povinné