Průzkum: Zhoršení kvality a dostupnosti se obává víc ředitelů

Zhoršení kvality péče se s ohledem na aktuální situaci nemocnic obává 67 procent ředitelů nemocnic, téměř tři čtvrtiny se obávají i zhoršení její dostupnosti. Ukázal to průzkum Barometr českého zdravotnictví, v němž odpovědělo 77 ze 155 oslovených ředitelů nemocnic s akutními lůžky.

Proti loňsku obavy o kvalitu péče stouply o pětinu a o dostupnost o 17 procentních bodů, řekl novinářům Daniel Vavřina ze společnosti HealthCare Institute (HCI), která šetření uspořádala letos poosmé.

„Oproti minulému roku došlo k výraznějšímu navýšení obav z možného zhoršení v oblasti kvality zdravotní péče ze 45 na 67 procent, a v oblasti dostupnosti péče z 58 na 75 procent,“ uvedl. Před zhoršením kvality a dostupnosti péče opakovaně varují lékařská komora, odbory i pacienti.

Významný posun se podle Vavřiny projevil také ve vnímání nedostatku zdravotnického personálu. Nedostatek lékařů pociťuje 83 procent ředitelů, o deset procent víc než loni. Nedostatek sester vnímá 81 procent ředitelů proti loňským 70 procentům.

Podle prohlášení lékařské komory i lékařských a sesterských společností zajišťují nemocnice péči jen díky nadměrným přesčasům a přetěžování zaměstnanců. Přesčasovou práci vnímá jako problém u lékařů 72 procent ředitelů a u sester 54 procent ředitelů.

Velmi podstatně podle průzkumu vzrostl podíl ředitelů, kteří pociťují nedostatek ostatního personálu. Například u administrativy podíl vzrostl z loňských devíti na letošních 35 procent. Nedostatek se projevuje i u ostatních profesí, například u pomocného zdravotnického personálu.

Průzkum provedla HCI ve spolupráci s agenturou Ipsos letos v březnu. Odpovídali ředitelé fakultních, krajských, městských a soukromých nemocnic. Průzkum sledoval vedle kvality a dostupnosti zdravotní péče také lidské zdroje, finance a rezervy v nemocnicích a v systému.

Největší rezervy vnímají ředitelé ve mzdách, komunikaci s pacienty a komunikaci personálu, všechny tři oblasti shodně získaly po 87 procentech, další velkou rezervou je elektronizace. Vyjma loňského roku, kdy ředitelé viděli rezervy především v investicích do kvality, jsou komunikace s pacienty a mzdové podmínky na předních místech stálicemi.

Ohodnoťte tento článek!