Rada je vhodnější než reklama

„Považujeme za svou povinnost chránit zdraví pacientů a domníváme se, že v lékárnách jim můžeme pomoci při výběru vhodného léku spíše, než když se pro preparát rozhodnou jen na základě reklamy,“ uvedl po jednání prezident lékárnické komory Jindřich Oswald. Komora zároveň hodlá upozornit na nedostatek v předloze zákona, který chce nechat možnost zveřejnit reklamu na léky, jež jsou k dostání například v drogeriích či u benzinových pump…

Praha – Postavit se proti výrobcům léků na stranu vlády se rozhodla lékárnická komora ve sporu o to, zda má být reklama na léky v budoucnosti výrazně omezena. Lékárníci na svém včerejším zasedání podpořili návrh zákona, který zakazuje reklamu na volně prodejné léky, na které v případě, že je napíše lékař, přispívá zdravotní pojišťovna. „Považujeme za svou povinnost chránit zdraví pacientů a domníváme se, že v lékárnách jim můžeme pomoci při výběru vhodného léku spíše, než když se pro preparát rozhodnou jen na základě reklamy,“ uvedl po jednání prezident lékárnické komory Jindřich Oswald. Komora zároveň hodlá upozornit na nedostatek v předloze zákona, který chce nechat možnost zveřejnit reklamu na léky, jež jsou k dostání například v drogeriích či u benzinových pump. Zákon má podle představ svých tvůrců z ministerstev průmyslu a obchodu a zdravotnictví snížit výdaje zdravotních pojišťoven. Stále však není jasné, nakolik je chování pacientů a lékařů skutečně ovlivněno reklamou. Tvrzení lékárníků a ministerstva je totiž přesně opačné než to, čím argumentují výrobci. Mluvčí ministerstva zdravotnictví Otakar Černý uvedl, že jakmile se objeví reklama na nějaký lék, na nějž přispívají pojišťovny, jejich výdaje stoupají. Všeobecná zdravotní pojišťovna však pouze uvádí, že je to možné, ale že tuto skutečnost v číslech doložit nedokáže. Ročně pojišťovny vydají celkem na léky, které by si lidé mohli koupit ze svého, zhruba dvě miliardy korun. Zástupci výrobců však oponují a tvrdí, že efekt bude přesně opačný. Výkonný ředitel Mezinárodní asociace farmaceutických firem Pavol Mazan odhaduje, že lidem naopak budou chybět informace, jelikož se o lécích třeba z tisku vůbec nedozvědí, a proto automaticky zamíří k lékařům i pro ty nejběžnější preparáty na bolest hlavy. „Navíc ve vyspělých zemích je trend opačný, reklama se spíše uvolňuje,“ tvrdí.

wal, ZN Zemské noviny, 23.8.2001

Rada je vhodnější než reklama
Ohodnoťte tento článek!