Rampu heliportu musejí v noci osvětlovat sanitky

V bojových podmínkách převážejí vrtulníkem v nočních hodinách mimořádné akutní případy zlínští záchranáři. Úřad pro civilní letectví totiž v Baťově nemocnici zakázal noční provoz heliportu a vedení muselo demontovat osvětlení…

Zlín – Záchranáři mohou v současné době využívat v noci okolní letiště, například v Otrokovicích. Mnohdy však lékařům nezbývá čas na zdlouhavý převoz, a tak vrtulník ve výjimečných případech vzlétne i z nemocnice. Vedení tyto ojedinělé případy tiše toleruje, avšak záchranáři musejí na rampu svítit dálkovými světly ze sanitek. “ Vím, že pracují ve velmi provizorních podmínkách, ale zatím nemáme jinou možnost,“ poznamenal provozně technický náměstek nemocnice Jaroslav Polák.

Heliport byl v nemocnici postaven v roce 1992 a o sedm let později přijela do Zlína inspekce z úřadu letectví. Podle Poláka zřejmě na podnět několika občanů, kterým v noci vadil hluk přistávajících helikoptér. “ Výsledkem jejich návštěvy byl zákaz nočního provozu. Důvodem byl nadměrný hluk s ohledem na přilehlou bytovou zástavbu. Proti jejich nařízení jsme bezmocní,“ vysvětlil Polák. Přesto vedení Baťovy nemocnice požádalo úřad letectví o stanovení podmínek, za kterých by nemocniční heliport mohl fungovat i v noci.

„Žádost jsme zaslali počátkem letošního roku, takže v nejbližší době očekáváme nějakou odpověď,“ uvedl Polák.

Heliport je poměrně často využíván a podle Poláka by bylo určitě dobré, kdyby úřad letectví povolil i noční provoz. “ Museli bychom zřejmě postavit nějaké protihlukové stěny a pořídit také nové osvětlení, protože to původní je už zastaralé. V prvé řadě ovšem musíme získat souhlas a v neposlední řadě pak i peníze,“ poznamenal Polák. Schvalovací proces nočního provozu heliportu je však podle odborníků velmi zdlouhavá záležitost. “ Jedná se o nesmírně náročný schvalovací proces a určitě o tom nerozhodneme během několika měsíců,“ poznamenal pracovník Úřadu pro civilní letectví v Praze.

Vrtulníkem jsou podle vrchní sestry okresního střediska zdravotnické

záchranné služby Renaty Šimečkové nejčastěji převáženi pacienti s těžkými popáleninami, vážnými vícečetnými poraněními zejména po dopravních nehodách, ale i pacienti, u nichž je nutná okamžitá operace mozku, či vážně nemocné děti. “ I kdyby měl noční let vrtulníku zachránit jeden jediný život, stojí to podle mě za to. A stav, kdy je nutné osvětlovat rampu dálkovými světly sanitky,

se nedá dlouho udržet,“ konstatovala Šimečková.

Některé nemocnice využívají coby heliport střechu nemocniční budovy. Ve Zlíně však tato možnost nepřichází v úvahu. “ Vím, že to takhle funguje třeba v Praze či Brně. Budovy v Baťově nemocnici jsou však podstatně starší a pro takovou zátěž nejsou uzpůsobeny,“ dodal Polák.

Irena Amchová, Zlínské noviny, 3.7.2002

Ohodnoťte tento článek!