Přejít na obsah

Řidiči sanitek: Pracujeme více, bereme méně

zpět
28.5.2009

"Jak můžete hodnotit záchranáře na různých stanovištích stejně, když podmínky pro práci mají odlišné?" ptají se zástupci nespokojených plzeňských záchranářů. "Všichni pracovníci ZZS PK zachraňují lidské životy, ať slouží v Plzni nebo kdekoliv jinde," argumentuje ředitel záchranky Ivo Rada...

To je ve zkratce podstata sporu, který hýbe záchrannou službou v Plzeňském kraji. O stejných věcech mluví znesvářené strany naprosto opačně.

Počty výjezdů jsou nesrovnatelné

„Nemůžete přece hodnotit podle stejného metru zaměstnance v Plzni, kde je za 24 hodin 60 až 80 výjezdů, a zaměstnance z Domažlic, kde jich mají za stejnou dobu čtyři až šest, a pak ty v Bělé nad Radbuzou, kteří nemají třeba žádný výjezd,“ uvádí konkrétní čísla jeden z nespokojených řidičů Milan Hálek.

Rada ale kontruje: „Všichni občané kraje mají nárok na kvalitní přednemocniční péči zajišťovanou kvalifikovaným personálem. Každé stanoviště má svá specifika. Mimoplzeňská méně výjezdů, ale daleko delší trasy, kdy vezou pacienta v akutním ohrožení života. V Plzni je větší počet výjezdů, ale dojezd do nemocnice je několik minut,“ říká Rada. „Když jsem v Plzni nabízel možnost práce v Manětíně nebo v Koterově, nikdo z dnešních stěžovatelů tam nechtěl,“ uvádí Rada.

To je podle řidičů nesmyslný argument, protože i oni jezdí denně dálkové trasy, například vozí popáleniny do Prahy - Vinohrad a podobně.

Místo přesčasů dělají brigády

Rada uvádí, že si paradoxně stěžují zaměstnanci, kteří nejsou ochotni odpracovat hodinu v práci navíc a mají své „vedlejšáky“. „Musím cenit ty, kteří zde hodiny navíc dělají,“ míní ředitel. Argumentuje i tím, že většina zaměstnanců 400členné organizace vyjádřila vedení podporu v nastaveném motivačním systému odměňování.

„Také bychom si nestěžovali, kdybychom měli za méně práce více peněz. Až si vydělám peníze v této práci, nebudu si k tomu muset přibírat brigády. Já dostanu 21 tisíc hrubého a v Domažlicích má řidič za desetkrát méně výjezdů 30 tisíc. A jenom proto, že odslouží sedm nočních směn. Já mám deset denních a čtyři noční,“ dokazuje Hálek s tím, že on je u záchranky již 32 let a své povolání bere jako poslání. Nevěří však, že tam vydrží mladí kluci, kteří berou pouhých 14 tisíc a mají rodiny s malými dětmi. „Jak to tu asi bude vypadat, když zde nebudou řidiči s praxí?“ ptá se Hálek.

Na sport peníze nepřidají

Záchranářům se nelíbí ani to, že se za ně vedení nepostaví při podpoře jejich sportovních aktivit, které dělají v rámci udržení své kondice. „Když čtyřikrát za den snášíte pacienta ze čtvrtého patra, máte po nějaké době úplně zničená záda. Na masáže nebo posilovnu nám ale nikdo nepřispěje,“ dává příklad další z řidičů Milan Šebek.

Ředitel to opět popírá. „Chtěli jsme pro tyto účely upravit jako tělocvičnu část prostor na Borech. My bychom zařídili rekonstrukci prostor a z fondu určeného pro kulturní a sociální potřeby by se pořídilo vybavení. To ale naprostá většina zaměstnanců odmítla, nedokázali se shodnout na využití financí z fondu,“ vysvětluje Rada, podle něhož medializace k řešení problému nepřispívá.

bRozhodne kraj?

Do sporu pravděpodobně zasáhne zřizovatel záchranky, Krajský úřad. Radní pro zdravotnictví Václav Šimánek už sestavil pracovní skupinu, která provede ekonomickou analýzu uvnitř společnosti. Výsledky by měly být známy do měsíce a pak se rozhodne, jak to bude s odměnami záchranářů do budoucna.

Michaela Kunešová, Regionální deník


Klíčová slova

K tomuto článku nejsou přiřazena žádná klíčová slova.

Autoři

Regionální deník

Komentovat článek: Řidiči sanitek: Pracujeme více, bereme méně

*
* Pravidla diskusí - čtěte
*
 

* - údaje označené hvězdičkou jsou povinné

3 nejnovější komentáře k článku Řidiči sanitek: Pracujeme více, bereme méně

Komentáře

další 4 komentáře
bolsevici to maj v k bolse uhli, bolse oceli  | 31. 05. 2009 06:58

bolse stanic sanitek {a rozum v p....i}

Pozorovatelka Re:doporučení řediteli  | 28. 05. 2009 14:14

Nelze než souhlasit. Dalším řešením je jistě možnost zrušení nadbytečných výjezdních míst, které mnohdy vznikaly jen proto, že si starostové pobrečeli na okresním či později krajském úřadě a měli-li přítele na úřadě hned vzniklo výjezdní místo, aby starosta či starostka se před dalšími volbami naparovali, cože se jim to pro lidi podařilo a volte mě znovu?!?!? Další místa vznikala proto, že se praktičtí lékaři již vůbec nenamáhají ve své tzv. pracovní době vyjet na tzv. neplánovanou návštěvu, když je jejich zaregistrovaný pojištěnec potřebuje jinde než v ordinaci. Samozřejmě kdyby pacienti nebyli poblázněni mediální štvanicí, jistě by museli v řadě případů vydržet až do plánované návštěvy. Prostě celý systém, stojí za h....

l doporučení řediteli  | 28. 05. 2009 11:18

Pravidlená rotace všech zaměstnanců na stanovištích s nízkým a vysokým počtem výjezdů mj. v zájmu udržení rutiny. Pokud někdo např. resuscituje 1x za 1/2 roku nebo i méně částo, tak je to jeden velký stres a ne profesionálně prováděna resuscitace.

 zavřít

Váš tip

  • Jako ochranu před spamem, prosím zodpovězte následující otázku (číslicí):
  • * - položky označené hvězdičkou jsou povinné