Soukromníci dostanou o dvě letecká stanoviště víc

Titulní obrázek

Od ledna příštího roku by měl na sedm let převzít osm z deseti současných základen privátní sektor, takže oproti nynějšímu stavu si soukromníci o dvě stanoviště polepší. Ministerstvo zdravotnictví vypsalo výběrové řízení na zajištění letecké záchranné služby za téměř tři miliardy korun…

Nemají sirénu a majáček, přesto se ke zraněnému dostanou mnohem rychleji než výrazně označené, houkající a blikající vozy. Takzvaná letecká záchranná služba je v akutních případech opravdu jedinou šancí na život pro vážně zraněného nebo nemocného pacienta.

Zatímco zdravotnická posádka patří pod krajské záchranky, pilot a jeho stroj dvěma soukromým tuzemským společnostem. Alfa Helicopter a Delta system air v současné době létají každá ve třech oblastech, o zbylé čtyři se stará policie a armáda.

Od ledna příštího roku by měl na sedm let převzít osm z deseti současných základen privátní sektor, takže oproti nynějšímu stavu si soukromníci o dvě stanoviště polepší. Ministerstvo zdravotnictví vypsalo výběrové řízení na zajištění letecké záchranné služby za téměř tři miliardy korun.

Mezi jedinými přihlášenými kandidáty jsou právě Alfa a Delta, které šly do tendru společně. Náměstkyně ministra zdravotnictví Markéta Hellerová přiznává, že výběrové řízení nemohlo být pro nikoho překvapením.

„Tím, že o tendr usilují jenom dvě společnosti dohromady, je vítěz zřejmý. Zatím postoupily do druhého kola. Předchozí smlouvu jsme s nimi uzavřeli na pět let, tentokrát je připravena o dva roky delší,“ říká Hellerová.

Mluvčí obou firem Pavel Müller tvrdí, že v tuzemsku ani v zahraničí neexistuje jedna firma, která by byla schopna pokrýt celé Česko.

„Neznám v Evropě společnost, která by měla volnou kapacitu v˙takovém rozsahu. Proto jsme šli do tendru dohromady, dva české privátní subjekty,“ vysvětluje Müller, který je spolumajitelem Alfa Helicopter.

Vypočítává, že dohromady mají 26 pilotů a devět certifikovaných vrtulníků.V případě, že vyhrají výběrové řízení, budou muset co nejdřív kupovat další vrtulníky, nebo postupně obměňovat starší za nové.

„V Evropě je jeden takový uniformní vrtulník nejvhodnější pro záchranu osob, EC 135, jehož cena se pohybuje kolem čtyř a čtvrtmilionu eur, což je více než sto milionů korun. Koupit bychom měli přinejmenším dva, každá společnost jeden,“ uvádí Müller.

Dopadne-li vše podle přání majitelů Delty a Alfy, bude se první z nich starat o leteckou přepravu pacientů ze základen v Ústí nad Labem, Liberci, Ostravě a nově Hradci Králové. Alfa Helicopter bude dál působit v˙Českých Budějovicích, Jihlavě, Olomouci a navíc získá i Brno.

Obě společnosti vznikly začátkem devadesátých let a mají se záchrannou službou značné zkušenosti, navíc provozují leteckou dopravu i práce ve vzduchu a servis letadel.

Letecká záchranná služba v Líních u Plzně, která se stará o dva kraje – Plzeňský a Karlovarský, zůstane dál pod patronací armády. V Praze budou leteckou záchrannou službu i nadále obstarávat policisté. Loni letecká záchranná služba ošetřila 4871 lidí.

Profit

Ohodnoťte tento článek!