Televizní spoty na léky poběží dál

Regulační zásah se měl týkat preparátů, které jsou volně prodejné i na předpis a jsou plně nebo částečně hrazeny ze zdravotního pojištění. Těch je zhruba 540…

Praha – Léky se budou asi dál objevovat v reklamě na televizní obrazovce. Vláda včera neuspěla v Poslanecké sněmovně se svým záměrem propagaci léčiv zakázat. Regulační zásah se měl týkat preparátů, které jsou volně prodejné i na předpis a jsou plně nebo částečně hrazeny ze zdravotního pojištění. Těch je zhruba 540, patří mezi ně i běžné léky na bolení hlavy.

Zemanův kabinet předpokládal, že tímto zákazem se sníží spotřeba především dražších léčiv a omezí se tlak na jejich úhradu ze zdravotního pojištění. Vedení Všeobecné zdravotní pojišťovny prohlásilo, že propagace léků hrazených z veřejného pojištění „je minimálně nemravná“. Poslanci ale nakonec přijali pozměňovací návrh sněmovního hospodářského výboru na vypuštění zákazu této reklamy z předlohy zákona. Přiklonili se k názoru, že snaha snížit náklady na léky zrušením jejich propagace nijak výrazně nepřispěje k řešení finančních problémů zdravotnictví.

Někteří zákonodárci hovoří o neuvěřitelném vítězství „lékové“ lobby. Farmaceutické firmy vysvětlují, že prodej jejich výrobků je plně závislý na tom, zda se o nich pacienti dozvědí. Pokud jde o Evropu, téměř ve všech zemích se léčiva hrazená ze zdravotního pojištění smějí propagovat. Evropská komise dokonce zvažuje určité zmírnění zákazu reklamy na léky, které je možné získat jen na předpis (ani v Česku není tato reklama dovolena). Evropský parlament má projednat návrh, podle nějž by měly být z tohoto zákazu vyňaty léky na AIDS, astma a cukrovku.

(ika), Hospodářské noviny, 7.2.2002

Ohodnoťte tento článek!