Trénink mozku pomáhá při poruchách chování nebo učení dětí

Při poruchách chování, pozornosti nebo učení dětí pomáhá metoda ovlivňování mozkové činnosti, takzvaný biofeedback, řekla novinářům ředitelka zlínského Biofeedback centra Dagmar Machová. Problémy často trpí děti s lehkou mozkovou dysfunkcí. Nejvhodnější doba k léčbě je před nástupem do základních škol. …

Zlín – Poruchy se projevují například hyperaktivitou nebo dyslexii či dysgrafií.

Biofeedback umožňuje ovládat mozkové vlny. Jde o sebeučení mozku pomocí biologické zpětné vazby. V USA se používá již přes 30 let. Před zahájením tréninku je klientovi snímána pomocí malé elektrody přilepené na hlavě elektrická aktivita mozkových vln. Průběh mozkových vln vidí klient před sebou na obrazovce v podobě videohry, kterou hraje pouze silou své myšlenky, bez pomoci myši nebo klávesnice. Hra je ovládána činností mozku. Když narůstá aktivita mozku v žádoucím pásmu mozkových vln, je hráč odměněn úspěchem.

Děti s lehkou mozkovou dysfunkcí potřebují podle odborníků zvýšenou péči a pozornost. „Rodiče se těmto dětem však kvůli pracovnímu vytížení a kariéře nedostatečně věnují, často nezájem řeší dárky nebo děti nechávají hrát celé dny na počítači, a tak mají od nich klid. Myslím, že tento problém nenápadně narůstá. U dětí se výrazně zmenšuje slovní zásoba, celkový rozhled a mění se jim žebříček hodnot,“ uvedla ředitelka centra.

Léčbu poruch pomocí této psychoterapie doporučují také odborní lékaři, podle nichž má terapie díky způsobu učení trvalé účinky. Děti jsou v rámci tréninků rozděleny do speciálních programů podle toho, jakou poruchou trpí. Děti si v hodinách nacvičují za pomoci této speciální metody například koordinaci těla nebo jemnou motoriku. Hodiny jsou zaměřeny také na relaxační cvičení, rozvíjení dovedností, tvoří například slabiky nebo zjišťují počet slov ve větách.

„Čím je problém psychologicky nebo zdravotně závažnější, tím je trénink náročnější. Krátkodobá terapie odpovídá zhruba 20 sezením. Například dvanáctiletý chlapec, který má poruchu pozornosti spojenou s hyperaktivitou a dyslexií, musí absolvovat zhruba 60 tréninků,“ řekl ČTK klinický psycholog Jiří Tyl s tím, že metoda je vhodná také například pro léčbu mentální retardace.

Zlínské centrum větší počet klientů zaznamenává vždy na jaře a na podzim, kdy lidé více trpí únavou. Kromě dětí patří mezi klienty také studenti připravující se na maturitu nebo zkoušky na vysoké školy.

ČTK

Ohodnoťte tento článek!