V kapsli s drogou bylo nebezpečné DOB, uživatel zemřel

DOB je podle Národního monitorovacího střediska pro drogy a drogové závislosti velmi nebezpečná syntetická droga s halucinogenními účinky. Riziko úmrtí je po jejím požití vysoké. „Zdraví ohrožující množství se pohybuje již v řádu několika miligramů…

PRAHA – Kapsle s nebezpečnou syntetickou drogou, po jejímž požití zemřel ve středu jeden ze dvou mužů, obsahovala nejspíš vysoké množství halucinogenní látky DOB. Řekl to vedoucí Národního monitorovacího střediska pro drogy a drogové závislosti Viktor Mravčík. Podle něj byla tato substance v Česku zachycena zřejmě poprvé. Před požitím kapslí národní středisko případné konzumenty varovalo.

Oba mladíci si drogu vzali minulý čtvrtek. Druhý z nich byl již propuštěn z nemocnice. „Nástup účinků s halucinacemi, nevolností, zvracením a následným bezvědomím byl přibližně 15 minut po požití, což svědčí o pravděpodobně vysokém množství DOB, přítomném v kapsli,“ upřesnilo středisko. Rozšíření substance v Česku podle Mravčíka není pravděpodobně velké, distribuována byla dosud zřejmě jen v omezené míře.

DOB je podle střediska velmi nebezpečná syntetická droga s halucinogenními účinky. Riziko úmrtí je po jejím požití vysoké. „Zdraví ohrožující množství se pohybuje již v řádu několika miligramů,“ upozornili pracovníci střediska.

Malá umělohmotná kapsle, kterou mladí muži snědli, obsahovala bílý prášek. Požili také alkohol, marihuanu a kokain. „Zatím nevíme, jestli to úmrtí má přímou souvislost s požitím drogy, nebo jestli je to předávkování po jiných drogách,“ řekl ředitel Národní protidrogové centrály Jiří Komorous. O tom, zda mladíci požili nový druh drogy, nechtěl spekulovat.

Do zkoumání otravné látky jsou zapojeni odborníci ze soudní patologie i chemici. „Prověřuje se to ze všech dostupných biomateriálů, které jsou k dispozici,“ uvedl Komorous. Kapsle s práškem ale podle něj k dispozici není. Policie se také snaží zjistit, jak se dvojice k droze dostala.

ČTK

Ohodnoťte tento článek!