Vrtulník záchranářů musí být do patnácti minut na místě

Smlouvu s MZ uzavřela olomoucká firma, která v Olomouci, Brně a Jihlavě provozuje helikoptéry letecké záchranné služby. „Ve vrtulníku sedí ve dne pilot a mechanik, v noci dva piloti, pak lékař a většinou zdravotní bratr…

Smlouvu s ministerstvem zdravotnictví uzavřela olomoucká firma, která v Olomouci, Brně a Jihlavě provozuje helikoptéry letecké záchranné služby. „Ve vrtulníku sedí ve dne pilot a mechanik, v noci dva piloti. Ti jsou zaměstnanci naší firmy. K záchranné službě pak patří lékař a většinou zdravotní bratr, kteří sedí vzadu,“ prozradil pilot Dalibor Lešenar. Olomoucká firma dnes zaměstnává dvanáct pilotů, kteří se střídají na zmíněných třech stanicích. Stanice letecké záchranné služby byly po celé republice zřízeny tak, aby vrtulník neletěl na místo déle než patnáct minut. Pro lety se využívají helikoptéry Bell 427, Bell 206 twin a dosluhující Bell 206 L.

V současné době nejmodernější vrtulník Bell 427 v hodnotě tří milionů dolarů stojící na olomouckém heliportu, čili letišti pro helikoptéry.

Vrtulník se ovládá všemi čtyřmi končetinami. Ruce zaměstnají dvě páky: cyklika, kterou se mění náklon, a kolektor, kterým se mění výška helikoptéry. O tom, zda se poletí doprava nebo doleva, rozhoduje pilot nožními pedály.

V blízkosti olomouckého heliportu se v jednom hangáru provádějí i opravy vrtulníků.

Alena Rejdáková, Olomoucký den, 14.8.2003

Ohodnoťte tento článek!