Za poruchou linky 155 v Mariánských Lázních byla chyba techniky i člověka

telefon

Za výpadek linky 155 v Mariánských Lázních, kvůli němuž záchranáři přijeli pozdě k pacientovi, mohl operátor. Chybu způsobila technická závada v kombinaci s lidskou chybou, uvedla ve svém vyjádření společnost Telefónica. ČTK to řekl náměstek hejtmana Karlovarského kraje Miloslav Čermák (ČSSD). Pacient, který si chtěl 4. října přivolat pomoc, se ji nedočkal včas a zemřel.

Podle vyjádření společnosti Telefónica, která provoz linky zajišťuje, se v ten den rekonfigurovala transitní ústředna v Karlovarském kraji, ale po ukončení práce servisní technik nevyzkoušel telefon a neodhalil tak, že směrování na linku 155 nefunguje. Protože fungovaly hovory na linku 112, nezaznamenaly nefunkčnost linky alarmy záchranné služby ani operátora.

„Jsem na jedné straně rád, že se potvrdilo, že chyba nebyla na straně naší záchranné služby. Je mi ale líto, že to zřejmě stálo lidský život,“ řekl ČTK Čermák. Podle něj kraj nebo záchranná služba nebude podávat trestní oznámení a případný právní spor nechá na rodině zemřelého.

Podle mluvčího Telefóniky Hanyho Farghaliho, jakmile byl operátor na chybu upozorněn, poruchu za několik minut odstranil. „Společnost Telefónica na základě výsledků vyšetřování přijala řadu opatření, která mají do budoucnosti minimalizovat pravděpodobnost těchto selhání. Na technické úrovni došlo ve všech krajích ČR k zásadnímu zvýšení citlivosti alarmů u všech národních tísňových linek (150, 155, 156, 158). V tuto chvíli tak zaměstnanci dohledu budou v reálném čase upozorněni na každý nespojený hovor, což případnou poruchu na lince odhalí okamžitě,“ popsal Farghali. Vůči zaměstnanci, který porušil pracovní postupy, budou vyvozeny důsledky podle pracovněprávních předpisů.

Případ se stal v pátek 4. října. Pětasedmdesátiletý cizinec se pokoušel dovolat na záchrannou službu marně. Nakonec zavolal místní lékařku, která kontaktovala záchrannou službu běžnou telefonní linkou. Záchranářům se ale muže už nepodařilo oživit.

1)
“Pojišťovně se však podařilo poprvé v její historii počet pojištěnců udržet. Velký počet pojištěnců byl získán zejména akvizicemi spojenými s projektem elektronických zdravotních knížek a projevil se zde i nový klientsky orientovaný přístup Pojišťovny. Nárůst počtu pojištěnců ve srovnání se Zdravotně pojistným plánem 2010 byl rozhodující pro překročení tvorby Základního fondu zdravotního pojištění i v okamžiku, kdy i za této situace poklesla oproti roku 2009 částka předpisu pojistného z v.z.p. o 1,3% a v porovnání s rokem 2008 dokonce o 1,8%.”
Zdroj: Výroční zpráva VZP ČR 2010 (kapitola 5.1 Základní fond zdravotního pojištění, strana 28).
Ohodnoťte tento článek!