Přejít na obsah

Zdravotníci umějí vymáhat dluhy, používají k tomu firmy

zpět
30.8.2007

Zdravotnická zařízení mají zkušenosti s vymáháním dluhů od zdravotních pojišťoven z dob, kdy jim pozdě platily. Dělaly to pro ně firmy. Podobně si zařízení poradí s jejich vymáháním, pokud by od ledna příštího roku měli pacienti hradit regulační poplatky...

Praha - Ministr zdravotnictví Tomáš Julínek chce, aby pacienti platili 30 korun za návštěvu lékaře a položku na receptu, 60 korun za den v nemocnici a 90 korun za pohotovost.

Mluvčí ministerstva zdravotnictví Tomáš Cikrt ČTK řekl, že jeho úřad nedá zařízením seznam firem, které by pohledávky vymáhaly. Záleží na zdravotnících, s kým se domluví. Firma ale musí postupovat v souladu se zákony. Ministerstvo očekává, že valná většina pacientů zaplatí.

„Hrozba pokuty ve výši 50 tisíckorun pro lékaře a exekuce pro neplatící pacienty - to jsou dva extrémy, které se mohou dotknout jedině těch, kdo systematicky nebudou platit nebo systematicky nebudou vybírat. Normální pacient a normální lékař se nemají čeho obávat,“ zdůraznil Cikrt.

Ředitel Fakultní nemocnice Motol Miloslav Ludvík ČTK řekl, že mají velké zkušenosti s vymáháním dluhů od cizinců, kteří se v Motole léčili. Každoročně stojí jejich léčba 15 až 20 milionů korun, úspěšnost vymáhání peněz v zahraničí je zhruba dvacetiprocentní.

Ředitel hodlá vymáhat dlužné poplatky od pacientů prostřednictvím advokátní kanceláře, která zvítězí ve výběrovém řízení. Kancelář pak už vše obstará - odkoupí od nemocnice pohledávku a sama si ji vymůže. Nemocnice dostane za pacienta 30 korun a advokátní kancelář si vymůže zbytek, což může být i 10.000 na jeden případ. Další možností je, že advokátní kancelář převezme svůj úkol za pevnou odměnu a bude si pak sama peníze vymáhat. Třetí možnost je, že si nemocnice udělá vše sama, s tím ale ředitel nepočítá.

Ludvík zatím neví, zda se bude vybírat jen za den v nemocnici, nebo také poplatek za vyšetření u ambulantního specialisty, za kterými chodí ambulantní pacienti. Kdyby to bylo jen za pobyt, je to v Motole ročně kolem 90.000 lidí. „Očekávám, že asi 8000 lidí nezaplatí. Kdyby to bylo včetně ambulantních pacientů, kterých je v Motole 850.000 za rok, to už by byly úplně jiné počty,“ poznamenal.

Členka představenstva České lékárnické komory Leona Štěpková řekla, že lékárníci mají velké zkušenosti s vymáháním peněz od zdravotních pojišťoven. Když neplatí pojišťovna v termínu, může ji lékárna penalizovat, nebo postoupit pohledávku své dodavatelské firmě. Dodavatel léků si o tuto částku sníží dluh lékárny za léky a nechá si zaplatit přímo od pojišťovny. Zároveň pošle pojišťovně penalizační fakturu za pozdní platbu, popsala.

Co se týká dluhů pacientů, ty byly podle Štěpkové v případě lékáren zatím ojedinělé. Pokud někdo neměl peníze na doplatek, lék nedostal, s výjimkou neodkladné péče, to ale byly zcela výjimečné situace. Na zaplacení se pak následně domluvil, aby mohl do své lékárny nadále chodit pro léky, řekla lékárnice.

ČTK


Klíčová slova

K tomuto článku nejsou přiřazena žádná klíčová slova.

Autoři

ČTK

Komentovat článek: Zdravotníci umějí vymáhat dluhy, používají k…

*
* Pravidla diskusí - čtěte
*
 

* - údaje označené hvězdičkou jsou povinné

3 nejnovější komentáře k článku Zdravotníci umějí vymáhat dluhy, používají k…

Komentáře

dalších 6 komentářů
Jiri Wicherek Hmmm...,  | 31. 08. 2007 19:37

jako obvykle. Titulek neodpovida obsahu clanku a uz vubec ne realite. Blabol.

meziřádky Re:ale ,ale  | 31. 08. 2007 15:44

ale z čeho se platí ta penalisační faktura vymahateli -z provozních fondů ? -z z fondů smluvní léčebné péče? ------- Vhodný dotaz na ZP

Re:ale ,ale  | 30. 08. 2007 17:07

Ano a proto smlouvu s tak rozhazovačným partnerem neuzavřu. Pacienti sice budou naříkat, někteří se přeregistrují k jinému lékaři, někteří k jiné pojišťovně, ale ztráty ze " spolupráce" s VZP jsou ročně dost vysoké, takže za pokus tolik nedám

 zavřít

Váš tip

  • Jako ochranu před spamem, prosím zodpovězte následující otázku (číslicí):
  • * - položky označené hvězdičkou jsou povinné