Zdravotníci umějí vymáhat dluhy, používají k tomu firmy

Titulní obrázek

Zdravotnická zařízení mají zkušenosti s vymáháním dluhů od zdravotních pojišťoven z dob, kdy jim pozdě platily. Dělaly to pro ně firmy. Podobně si zařízení poradí s jejich vymáháním, pokud by od ledna příštího roku měli pacienti hradit regulační poplatky…

Praha – Ministr zdravotnictví Tomáš Julínek chce, aby pacienti platili 30 korun za návštěvu lékaře a položku na receptu, 60 korun za den v nemocnici a 90 korun za pohotovost.

Mluvčí ministerstva zdravotnictví Tomáš Cikrt ČTK řekl, že jeho úřad nedá zařízením seznam firem, které by pohledávky vymáhaly. Záleží na zdravotnících, s kým se domluví. Firma ale musí postupovat v souladu se zákony. Ministerstvo očekává, že valná většina pacientů zaplatí.

„Hrozba pokuty ve výši 50 tisíckorun pro lékaře a exekuce pro neplatící pacienty – to jsou dva extrémy, které se mohou dotknout jedině těch, kdo systematicky nebudou platit nebo systematicky nebudou vybírat. Normální pacient a normální lékař se nemají čeho obávat,“ zdůraznil Cikrt.

Ředitel Fakultní nemocnice Motol Miloslav Ludvík ČTK řekl, že mají velké zkušenosti s vymáháním dluhů od cizinců, kteří se v Motole léčili. Každoročně stojí jejich léčba 15 až 20 milionů korun, úspěšnost vymáhání peněz v zahraničí je zhruba dvacetiprocentní.

Ředitel hodlá vymáhat dlužné poplatky od pacientů prostřednictvím advokátní kanceláře, která zvítězí ve výběrovém řízení. Kancelář pak už vše obstará – odkoupí od nemocnice pohledávku a sama si ji vymůže. Nemocnice dostane za pacienta 30 korun a advokátní kancelář si vymůže zbytek, což může být i 10.000 na jeden případ. Další možností je, že advokátní kancelář převezme svůj úkol za pevnou odměnu a bude si pak sama peníze vymáhat. Třetí možnost je, že si nemocnice udělá vše sama, s tím ale ředitel nepočítá.

Ludvík zatím neví, zda se bude vybírat jen za den v nemocnici, nebo také poplatek za vyšetření u ambulantního specialisty, za kterými chodí ambulantní pacienti. Kdyby to bylo jen za pobyt, je to v Motole ročně kolem 90.000 lidí. „Očekávám, že asi 8000 lidí nezaplatí. Kdyby to bylo včetně ambulantních pacientů, kterých je v Motole 850.000 za rok, to už by byly úplně jiné počty,“ poznamenal.

Členka představenstva České lékárnické komory Leona Štěpková řekla, že lékárníci mají velké zkušenosti s vymáháním peněz od zdravotních pojišťoven. Když neplatí pojišťovna v termínu, může ji lékárna penalizovat, nebo postoupit pohledávku své dodavatelské firmě. Dodavatel léků si o tuto částku sníží dluh lékárny za léky a nechá si zaplatit přímo od pojišťovny. Zároveň pošle pojišťovně penalizační fakturu za pozdní platbu, popsala.

Co se týká dluhů pacientů, ty byly podle Štěpkové v případě lékáren zatím ojedinělé. Pokud někdo neměl peníze na doplatek, lék nedostal, s výjimkou neodkladné péče, to ale byly zcela výjimečné situace. Na zaplacení se pak následně domluvil, aby mohl do své lékárny nadále chodit pro léky, řekla lékárnice.

ČTK

Zdravotníci umějí vymáhat dluhy, používají k tomu firmy
Ohodnoťte tento článek!