Zdravotnickou péčí hodnotili sami pacienti

pacient, nemocnice, pokoj, lékařka

Prvních sedmnáct certifikátů Spokojený pacient udělilo devíti nejlépe hodnoceným státním zdravotnickým zařízením ministerstvo zdravotnictví. Ocenění předala jejich zástupcům v úterý v Olomouci ministryně zdravotnictví Dana Jurásková.

Projekt, který se konal na základě metodiky srovnatelné s mezinárodními standardy již potřetí, poprvé završilo udělení certifikátů.

„Kvalitu poskytované péče vnímáme jako jednu z priorit. Jsme rádi, že za důležité toto hodnocení považují i managementy zdravotnických zařízení. Názor pacienta je významný proto, že zdravotnictví je služba,“ uvedla Jurásková.

Zkoumání míry spokojenosti pacientů s poskytovanou péčí proběhlo loni v listopadu a prosinci v celkem třech desítkách nemocnic, psychiatrických léčeben a rehabilitačních ústavů, řízených ministerstvem zdravotnictví. Ankety se zúčastnilo více než 26 tisíc pacientů. Návratnost dotazníků přitom dosáhla 72 procent.

Vadil nedostatek důvěry

Pacienti kladně hodnotili například dobu čekání na přijetí, frekvenci návštěv ošetřujícího lékaře, tišení bolesti či zapojení rodiny do péče. Naopak se jim nelíbilo to, že lékaři s nimi hovoří mnohdy nesrozumitelně a nedaří se jim získat jejich důvěru.

Respondenti si stěžovali také na nedostatek soukromí při probírání zdravotního stavu, časné ranní buzení či nedostatečnou čistotu toalet a sprch.

Zdravotnická zařízení byla hodnocena ve třech kategoriích. Pouze Masarykův onkologický ústav v Brně, Psychiatrická léčebna Červený Dvůr a Rehabilitační ústav Kladruby uspěly ve všech třech kategoriích. Z Olomouckého kraje byla oceněna certifikátem jen Psychiatrická léčebna v Bílé Vodě na Jesenicku.

Fakultní nemocnice v Olomouci se tentokrát ocitla mimo skupinu certifikovaných organizací.

„Uspěli jsme průměrně, tedy ani špatně, ani dobře, což znamená, že je před námi velký kus cesty. Do této doby jsme se touto problematikou příliš nezbývali, loni jsme se zaměřili spíše na bezpečnost pacientů. Spokojenost pacientů je hlavním tématem pro tento rok, takže věřím, že příště certifikát dostaneme,“ poznamenal ředitel olomoucké Fakultní nemocnice Radomír Maráček.

Zdravotnickou péčí hodnotili sami pacienti
Ohodnoťte tento článek!