Zentiva zvažuje nákup dvou firem v Polsku

Zatím sice zkoumá dvě menší firmy, současně však jedná se svými investičními bankéři o větších akvizicích. Nákup větších firem by mohl Zentivu v budoucnu ochránit před jejím převzetím jinou konkurenční firmou…

PRAHA – Česko-slovenská farmaceutická společnost Zentiva zvažuje dvě akvizice v Polsku. Uvedl to ve středečním rozhovoru s agenturou Reuters finanční ředitel společnost Petr Šulc.

„Zentiva momentálně nemá rozjednány žádné konkrétní akviziční transakce. Průběžně však zvažujeme všechny možnosti, které nám trh v Evropě nabízí,“ upřesnil Šulc.

Šulc připustil, že by Zentiva mohla koupit i větší podnik, než je sama. V tomto případě by však došlo spíše k fúzi. V letošním roce však nejspíš k žádné dohodě nedojde.

Zentiva by ráda v příštích pěti letech regionálně diverzifikovala tržby, a to jak prostřednictvím organického růstu, tak prostřednictvím akvizic. Polsko by se na celkových tržbách firmy mělo podílet 15 až 20 procenty a stalo by se tak třetím nejdůležitějším trhem firmy. Zentiva také bude usilovat o zvýšení růstu tržeb v Rusku, Německu a Skandinávii.

Růst polského farmaceutického trhu by měl být v příštích letech vyšší než růst dalších východoevropských trhů, i když se mírně zpomalí. Podle odhadů by měl stoupnout o 30 procent ročně, uvedl Šulc. V České republice a na Slovensku se čeká růst pouze o pět až deset procent ročně.

Šulc nevyloučil ani expanzi firmy do Maďarska a Slovinska. Zdůraznil však, že Zentiva se i nadále hodlá soustředit na generické léky, tedy na kopie léků, kterým vypršela licence. Zentiva se bude snažit koupit hlavně producenty léků, které sama

nevyrábí, a na dalších trzích bude usilovat o růst prostřednictvím nákupů distributorů.

Zentiva letos v červnu nabídla své akcie na burze. Od primární nabídky akcie stouply o 22 procent a její tržní kapitalizace činí 860 milionů USD, tedy asi 22,43 miliardy korun.

Firma bude muset dříve nebo později čelit změnám v systému financování zdravotní péče v České republice. Slovensko již taková opatření přijalo, včetně politicky citlivých spoluúčastí pacientů při platbách za zdravotní péči a léky. Prodej produktů s nízkou ziskovou marží na Slovensku tak prudce klesl a firma musela změnit své portfolio, dodal Šulc.

ČTK

Ohodnoťte tento článek!