Znojemská nemocnice vybrala na poplatcích pět milionů

Titulní obrázek

Pěti miliony korun si na své konto přilepšila znojemská nemocnice od zavedení regulačních poplatků. A podle vedení nemocnice mají poplatky i další plus: výrazně ubylo pacientů, přicházejících na pohotovost.
Zcela opačnou zkušenost ale mají někteří lékaři v soukromých ordinacích. Počet ošetřených pacientů se u nich oproti loňsku prakticky nezměnil…

„Měsíčně na automatech vybereme asi milion až milion dvě stě tisíc korun. Během této doby nevznikl u automatů žádný zásadní problém. Pouze menší nastal u těch, které jsou umístěné v hospitalizační části nemocnice,“ řekl mluvčí znojemské nemocnice Pavel Jajtner.

Nepochopili systém

Pacienti podle mluvčího Jajtnera pravděpodobně špatně pochopili obsluhu automatů.

„Například bankovku vkládali do otvoru, který je určený pouze na mince. Pro tyto případy ale fungují pokladny, které ho rychle vyřeší,“ řekl mluvčí znojemské nemocnice Pavel Jajtner.

Pokud se pacient cítí poškozen, jsou u každého automatu kontakty na pracovníky, na které se lze obrátit. „V zásadě však provoz automatů není problematický,“ dodal mluvčí.

Díky poplatkům ale podle něj naopak ubylo pacientů na pohotovostech.

„Do jisté míry se stabilizoval stav na pohotovostech. Pacienti je nezneužívají a chodí jenom ti, kteří skutečně mají zdravotní problém. Dříve využívali hlavně službu první pomoci lidé, kteří neměli přes den čas zajít k lékaři,“ řekl Jajtner.

Různé zkušenosti mají lékaři v soukromých ordinacích. Především ve městě se počet pacientů v čekárnách příliš nezměnil.

„Pacientů chodí stále stejné množství. Zavedením poplatků jich určitě neubylo,“ řekli obdobně praktičtí lékaři Lubomír Černošek i Jana Reifová.

Asi o deset procent méně nemocných zaznamenala praktická lékařka Eva Sikorová. „Nyní ke mně pacienti přijdou, když opravdu potřebují lékařskou pomoc,“ uvedla.

Šatovský praktický lékař a předseda okresního sdružení praktiků Karel Hulán si ale nový systém pochvaluje.

„Určitě se počet pacientů snížil. Méně je hlavně těch, kteří chodili i několikrát měsíčně. Poplatky mají svůj efekt a význam,“ řekl Hulán.

Trdí, že má více času a prostoru pro ostatní pacienty. „Máme více času věnovat se druhým pacientům. Těch, kteří neplatí, je jen málo. Pouze u dvou pacientů se mi stalo, že nezaplatili,“ řekl lékař.

Ulevit starším

Podle doktora Hulána by mohly být nižší poplatky za léky, zvláště u starších lidí.

„Když v lékárně za každou položku musí starý člověk zaplatit třicet korun, tak ho to hodně finančně zatěžuje. Je to problém, o kterém se málo mluví. Myslím si, že by se částka měla určitě hodně snížit,“ uvedl Hulán.

Sylva Pavlačková, Znojemské noviny

Znojemská nemocnice vybrala na poplatcích pět milionů
Ohodnoťte tento článek!