ZPMV zpřístupní data pacientů, záchranáři si projekt chválí

Rychlý přístup k datům pacienta, kontrola nad vlastní zdravotní péčí a s tím související i úspora financí. To mají být hlavní plusy projetku Karta života, se kterým přišla Zdravotní pojišťovna ministerstva vnitra (ZPMV).

Projekt, který funguje na podobném principu jako internetová zdravotní knížka (IZIP), spustila pojišťovna počátkem února.

Databáze je přístupná samotnému pacientovi, praktickému lékaři a v omezené podobě i zdravotnické záchranné službě.

Ta si díky němu může již ve voze vyhledat základní údaje o pacientovi.

Náklady na zřízení byly téměř nulové, protože pojišťovna jen sesytemizovala data, která měla k dispozici. Platit nebude nic ani pacient.

Schwarz: projekt vítáme

Projekt si pochvalují zejména záchranáři, urychlí jim práci a pomůže v záchraně pacienta. „Iniciativu velmi vítáme. Lékař se v terénu dostává k pacientovi poprvé v životě, nic o něm neví. Nezná jeho medikaci, alergie, problémy a tento systém nám velmi pomůže,“ komentoval iniciativu ředitel Pražské záchranné služby Zdeněk Schwarz.

Celý systém souvisí s novými technologiemi, které jsou do vozů záchranné služby postupně umísťovány. Zhruba do tří měsíců by měly být ve všech pražských sanitkách.

„Spolupracujeme a jednáme i s dalšími pojišťovnami, toto je ale zatím první výsledek,“ dodal Schwarz. Připomněl, že projekt IZIP je v podstatě identický projekt, který ale nebyl za 5 let jednání dotažen do takovéto fáze.

Rozšíření i do ostatních krajů

Projekt je zatím v počáteční fázi, pojišťovna ale předpokládá, že by se měl v budoucnu rozšířit do celé republiky.

„Souvisí to ale s novými technologiemi a většina záchranných služeb jimi není vybavena. Elektronizace provozu nyní probíhá v kraji Vysočina, ostatní kraje o tom zatím jen debatují,“ uvedl ředitel ZPMV Jaromír Gajdáček s tím, že pozitivní výsledky by mohly přimět i ostatní pojišťovny, aby podobný projekt připravily.

Výhoda i pro samotného pacienta

Podle ředitele Gajdáčka je Karta života užitečná i pro samotné pacienty.

„Díky ní získají výpis ze svého zdravotního účtu, tedy přehled o penězích, které za jejich léčení zaplatila v předchozích třech letech pojišťovna,“ vysvětlil.

ZPMV hodlá podle ředitele touto cestou posílit prevenci. Klient, který zná náklady své léčby, je „vtažen“ do systému, aby se o sebe staral. Bude méně potřebovat lékaře a pojišťovna ušetří.

Pomoc by měl i praktickému lékaři, ten díky němu získá informace nezbytné k ještě efektivnější léčbě. Dozví se, jaké léky pacientovi předepsali jiní odborní lékaři a zjistí, zda jejich kombinací nehrozí pacientovi riziko.

Ohodnoťte tento článek!