Automobilky v USA tíží zdravotní výdaje

Někteří zaměstnanci velkých amerických automobilek si budou již od dubna připlácet sto až tisíc dolarů ročně na zdravotní péči, již jim zatím hradí podnik…

Dieter Zetsche, německý šéf třetí největší americké automobilky Chrysler, součásti koncernu DaimlerChrysler, dosáhl důležitého průlomu ve snížení provozních nákladů.

Podle včerejší zprávy agentury AP se dohodl s mocnou odborovou centrálou UAW, že někteří zaměstnanci si budou již od dubna připlácet sto až tisíc dolarů ročně na zdravotní péči, jež jim zatím hradí podnik.

Zdravotní výdaje tří největších automobilek v USA, General Motors (GM), Ford a Chrysler, které loni vyskočily na deset miliard dolarů, jsou hlavní překážkou v soupeření s japonskými konkurenty, zejména rychle expandující společností Toyota.

Podle Dietera Zetscheho rostoucí náklady na zdravotní péči zaměstnanců jsou jednou z příčin, proč podíl detroitské velké trojky na americkém trhu spadl letos v únoru na rekordně nejnižší úroveň 56,4 procenta, a to hlavně ve prospěch asijských rivalů.

Z této trojky je to jen Chrysler, který svůj podíl zvedá, zejména díky populárnímu modelu 300.

Náklady zdražují každý vůz

Loni se tyto výdaje promítly na ceně každého z vyrobených aut značky Chrysler průměrnou částkou 1400 dolarů. Hůře je na tom největší světová a americká automobilka General Motors, kde týž ukazatel dosahuje kolem 1500 dolarů.

GM hradí zdravotní péči 1,1 miliónu lidí. Loni vydala na tento účel 5,2 miliardy dolarů. Šéf GM Richard Wagoner prohlásil, že „náklady na zdravotní péči činí americké podniky extrémně nekonkurenční vůči našim globálním soupeřům“.

A dodal, že tyto výdaje ve Spojených státech každoročně vzrůstají – „předloni již tvořily 15 procent hrubého domácího produktu, byly tedy přinejmenším o třetinu vyšší než v dalších nejnákladnějších zemích“.

Tlak zdravotních nákladů přiměl trojku k hledání cest, jak především srazit výdaje na léky. U všech tří amerických výrobců představují farmaka průměrně asi 450 dolarů nákladů na každý vůz.

Japonská Toyota například vytvořila vlastní lékárenskou firmu, která prodává léky s nejnižší možnou marží. Detroitská trojka prosazuje, aby smluvní lékaři vyplňovali recepty elektronicky, a nikoli ručně. Takže je managementy mohou sledovat ve svých databázích.

Zkušební provoz vedl k tomu, že lékaři předepisují o 15 procent více generik, která jsou levnější než značková léčiva.

GM je pod velkým tlakem

Agentura AP klade otázku, zda odborová ústředna UAW bude po dohodě s Chryslerem vyjednávat i ostatními dvěma detroitskými výrobci.

Šanci má podle agentury Bloomberg GM, a to proto, že odbyt v USA vytrvale a hrozivě klesá a finanční situace se v poslední době rychle zhoršuje.

Proto, jak usoudil analytik Juan Carrion z banky UBS, musí management GM odborářským vyjednávačům natvrdo říci, že „se buď dohodneme, nebo zemřeme“.

Výdaje velké trojky na zdravotní péči

Na zdravotní péči o zaměstnance vydává tzv. detroitská velká trojka, General Motors, Ford Motor a Chrysler, ročně kolem deseti miliard dolarů a tato částka dále roste.

Celkem se tyto výdaje týkají dvou miliónů lidí v USA, tj. zaměstnanců, důchodců a jejich rodinných příslušníků.

Největší zátěž pociťují General Motors, loni za krytí výdajů na zdraví 1,1 miliónu lidí zaplatily 5,2 miliardy dolarů. To znamená, že na každý vyrobený vůz tak připadá průměrně 1500 dolarů.

Chrysler vydal loni za lékařskou péči svých zaměstnanců 1,63 miliardy dolarů, z toho 416 miliónů za léky. Na každý vyrobený vůz se tyto náklady promítají částkou 1400 dolarů.

Miroslav Prchal, Hospodářské noviny

Ohodnoťte tento článek!