Herci propagují v USA skrytě léky, Česko není výjimkou

Farmaceutické koncerny začaly v USA používat zvláštní formu propagace, která využívá hvězdy zábavního průmyslu. Jde o skrytou reklamu na léky, která je ale delší dobu běžnou praxí například v Česku…

New York/Praha – Farmaceutické koncerny začaly v USA používat zvláštní formu propagace, která využívá hvězdy zábavního průmyslu. Jde o skrytou reklamu, která není právě všem po chuti. Trik spočívá v tom, že hvězdy, zaplacené například firmou Novartis nebo Amgen hovoří v televizních talkshow a rozhovorech pro tisk o potížích, které mají ony samy nebo jejich blízcí. Samozřejmě hned dodávají, že jim pomáhá ten nebo onen lék.

Jak informuje německý magazín Der Spiegel, farmaceutické firmy platí například herečky Kathleen Turnerovou nebo Lauder Bacallovou. Právě Bacallová nedávno v ranní show televize NBC vyprávěla o svém příteli, který trpěl neobvyklou nemocí. Ta měla za následek jeho oslepnutí. Pak doporučila lék z produkce firmy Novartis Visudyn, jehož prodej krátce před tím povolily úřady v USA. To, že je Bacallová placená Novartisem, se ale diváci už nedozvěděli. Na tuto praxi zareagovala zatím stanice CNN. Její vedení vydalo příkaz, že pokud host nějaké talkshow bude chtít mluvit o medicínských otázkách, musí se ho moderátor nejprve zeptat, zda nemá nějaké finanční vztahy s farmaceutickými firmami.

Skrytá reklama na léky je ale delší dobu běžnou praxí například v Česku. A tak herečka Zdena Studénková propagovala přípravek Imedeen. Herec a lékař Pavel Kříž zase propaguje přípravek Wobenzym a před časem se dokonce objevil na titulní straně časopisu Osobní lékař zaštítěném lékařskou komorou. Křížova fotografie se na jeho obálce objevila s titulkem: „Wobenzym je můj osobní lékař.“

(ok), Hospodářské noviny, 19.9.2002

Ohodnoťte tento článek!