Viagra je trnem v oku AIDS aktivistům

9. 1. 2006 0:00
přidejte názor
Autor: Redakce
Neomalenost a nezodpovědnost. Takovými slovy častují bojovníci proti nemoci AIDS největšího výrobce léčiv na světě, americkou společnost Pfizer. Rozčiluje je totiž reklamní kampaň na Viagru, lék pomáhající při potížích s erekcí...


New York -

„Firma prezentuje Viagru pomalu jako párty drogu. Především povzbuzuje k jejímu rekreačnímu užívání a nechráněnému sexu,“ rozčiluje se Michael Weinstein, prezident AIDS Healthcare Foundation, největší americké nadace bojující proti AIDS.

Komu vzdává muž dík?

Jaký inzerát jej tak rozohnil? Série, která se vztahovala k různým svátkům v roce. Například před posledním prosincem se reklama zobrazující muže středních let ptala: „Co děláte na Silvestra?“ Odpovědí bylo, že Viagra léčí jakékoliv poruchy erekce. Před Dnem díkuvzdání se zase reklamní agentura McCann Erikson za Pfizer tázala, za co muži „vzdávají ten den díky“.

„Je to jeden z dalších mnoha příkladů klamavé a především nezodpovědné reklamy na léky,“ citoval Weinsteina server Advertising Age. Kromě toho totiž organizacím bojujícím proti AIDS vadí také reklamy na léky bojující se zhoubnou nemocí. Podle nich totiž jejich účinky prezentují tak, jako by si ji nemocný vzal, a „pak trávil den v takové pohodě jako na pláži“.

Modrá pilulka přináší svému výrobci zhruba jeden a půl miliardy dolarů na ročních tržbách. Její podíl však klesá kvůli stále silnějšímu prosazování se konkurenčních preparátů Cialis a Levitra.

lama na léky bez účinku

Ostatně reklama na léky je napadána z mnoha stran. Často totiž nejpropagovanější přípravky bývají předražené a nemají žádné zvláštní účinky oproti levnější konkurenčním výrobkům. Upozornila na to již dříve studie přední americké výzkumné agentury Nielsen Monitor, která se zabývá monitorováním reklamního trhu.

„Pacienti si často o přípravek, který vidí v reklamě, sami řeknou. Pokud to není vyloženě lék, který by jim mohl uškodit a pomůže při léčbě dané nemoci, předepíši ho,“ vysvětlují úspěch propagovaných preparátů lékaři.

Nicméně reklama může být i nebezpečná. Mezi nejpropagovanější léky kdysi patřil Vioxx od americké společnosti Merck & Co. Ta jej na podzim roku 2004 kvůli hrozbě zdravotních rizik ale stáhla z trhu a nyní čelí několika tisícům žalob od pacientů.

Aktuálně.cz

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?