Jaká kloubní výživa funguje?

Osteoporóza a artritida patří k velkým strašákům. Řada lidí je ohrožena už v relativně mladém věku, tyto nemoci jsou plíživé a přijdou, když je nikdo nečeká. Vhodnou prevencí se ale dá podstatně oddálit jejich nástup. Nejde jen o vyšší příjem vápníku v mléce a sýrech, důležitá je v tomto směru třeba i kloubní výživa.

Pro sportovce i penzisty

Klouby jsou často neúměrně zatěžovány při vrcholovém sportu, problémy s jejich funkčností ale trápí i starší ročníky, které strávily větší část života v kanceláři. Totéž pak platí i pro lidi s nadváhou nebo těžce fyzicky pracující, kterým se klouby bohužel opotřebují poměrně snadno. Kloubní výživa tělu dopřeje cenné minerální látky a kolagen, které jsou důležité pro správné fungování chrupavek a kostí.

Důležité látky

V každém těle se nachází zhruba stovka kloubů, které umožňují pohyb. Celkově je naše kostra složena až ze dvou stovek různých kostí. Ty jsou tvořeny v drtivé většině kolagenem a pro svou adekvátní funkci potřebují i vápník nebo fosfor. Mezi další důležité látky pro správné fungování kloubů se řadí například kyselina hyaluronová, draslík nebo vitamín C, který je vlastně spoluzodpovědný za tvorbu kolagenu.

Jak pečovat o klouby?

Kloubní výživa nám na jednu stranu hodně pomůže, není ale žádným zázračným všelékem. Musíme se činit sami – mezi vhodné sporty napomáhající zdraví kloubů je třeba plavání, cyklistika nebo pěší chůze. Naopak velkou zátěž pro klouby znamená jednotvárné cvičení a posilování s velmi těžkými závažími.
Důležité je rovněž dodržovat pitný režim, dva až tři litry za den jsou zcela optimální. Pomůže i pravidelná konzumace hroznového vína a banánů, stejně jako obecně jakéhokoliv dalšího ovoce.

Lze se vyhnout

Při adekvátní kombinaci sportu, zdravého životního stylu a kloubní výživy bás nemusí artritida trápit až do opravdu pokročilého věku.

Ohodnoťte tento článek!