Na odvodnění organismu pomůže kopřiva i banán. Sůl a cukr situaci zhorší

Otoky, nepříjemný pocit plnosti i ztížená hybnost určitých částí těla. Řeč je o zadržování vody v těle, které může pacientům způsobit celou řadu nepříjemností. Ačkoli bývá zpravidla způsobené špatným životním stylem, který spočívá zejména ve zvýšené konzumaci soli a cukru, v některých případech může zavodnění značit i závažné onemocnění. Jak na odvodnění organismu a kdy vyhledat lékaře?

O tom, že je voda životně důležitá látka, není sebemenších pochyb. Koneckonců, z 60 % ji obsahuje i lidské tělo, což odpovídá zhruba dvěma třetinám hmotnosti člověka. A vzhledem k tomu, že tuková tkáň obsahuje nižší procento vody než svalová hmota, mají muži oproti ženám podíl vody v těle dokonce o něco větší. Méně jí pak naopak mají třeba starší a obézní lidé.

Voda je nezbytná pro fungování organismu, její dostatečný příjem je tedy naprostou nutností. Dospělý člověk by tak měl vypít zhruba 1 litr na 30 kg své váhy, samozřejmě ale závisí na dalších faktorech, jako je například energetický výdej, počasí či zdravotní stav. Jak už to tak ale bývá, i v případě vody platí, že všeho moc škodí. V některých případech totiž dochází k jejímu zadržování, což je stav, který sice není životně nebezpečný, zato ho ale provází celá řada nepříjemných projevů.

Lidské tělo může zadržet až 2,5 kilogramu vody, z čehož většina se ukládá v tekutině obklopující buňky. O poznání více vodu zpravidla zadržují lidé s nadváhou, což je dáno tím, že mají tendenci konzumovat vyšší množství sodíku, což výrazně přispívá právě k zadržování vody.

Zadržování vody je většinou dočasné a lze jej poměrně snadno léčit. Někdy však může být známkou špatného zdravotního stavu a může poukazovat na závažnější onemocnění. Pokud tedy obtíže trvají po delší dobu, je třeba navštívit lékaře.

Proč k zadržování vody dochází?

Pokud vás zajímá, jak odvodnit tělo, musíte nejdříve pochopit, proč ve vašem případě k zadržování vody vlastně vůbec dochází. Důvodů totiž může být celá řada. Retence tekutin je velmi často způsobená zvýšením krevního tlaku, což současně zvyšuje i tlak na kapiláry. Tyto změny bývají zpravidla spojeny s nesprávnými stravovacími návyky.

Kapalina za normálních okolností pravidelně vytéká z tělních tkání, konkrétně pak z krve, kam ji odvádí lymfatický systém, což je síť, která prochází tělem. V momentě, kdy se tekutina z nějakého důvodu nedostane z tkání do krve, se začne hromadit, což pacienti pozorují jako otok. Ten se může vyskytovat pouze v některých částech, ale také v celém těle.

K hromadění vody v těle může docházet hned z několika důvodů. Typicky se jedná o:

  • reakci těla na horké počasí,
  • vysoký příjem soli a škrobu,
  • překyselený organismus,
  • nedostatečný pohyb.

Nadměrné zadržování vody způsobuje také hormonální nerovnováha, trpí jím tedy například pacientky, které užívají hormonální antikoncepci, ale také některé ženy, které se v menstruačním cyklu nacházejí těsně před menstruací. Běžné je také zadržování vody v těhotenství. Co se týče, závažných zdravotních stavů, časté zadržování vody v těle může poukazovat také na onemocnění jater, ledvin či srdce.

Příznaky zadržování vody

Pacienti si jako první zpravidla všímají otoků končetin, jedním z příznaků je ale také obtížné hubnutí, které se nedostavuje navzdory snahám o snížení kalorického příjmu. Někdy může jít váha naopak směrem nahoru. Kromě nohou a rukou bývají oteklé také jiné části těla, typicky:

  • břicho,
  • klouby,
  • prsty.

Že zadržujete vodu a potřebujete odvodnit organismus, poznáte také podle snadného testu. Stačí jemně stisknout chodidlo, kotník nebo lýtko a vyvíjet na něj pomalý a stálý tlak palcem. Pokud je otok přítomen, na kůži se objeví odsazení podobné tomu, co vidíte na prstech, když jste byli dlouho ve vaně. Nejedná se ale o odborné vyšetření, stále platí, že déletrvající obtíže by měl vždy zhodnotit lékař.

Některé otoky mohou vést k mírnému nepohodlí v zasažené oblasti, ve které dochází k nadměrné akumulaci tekutin. Obtíže může rovněž doprovázet syndrom karpálního tunelu, ranní ztuhlost a bolesti hlavy.

Typy zadržování vody

Zadržování vody lze rozdělit na dva základní typy. Prvním z nich je generalizovaný edém, pro který jsou charakteristické otoky po celém těle. Druhým typem je pak lokalizovaný edém, který se, jak už název napovídá, soustřeďuje v konkrétních částech těla, přičemž nejčastěji se vyskytuje u nohou, a to konkrétně v oblasti kotníků a lýtek. Může rovněž ovlivnit oblast obličeje, ruce a paže.

Specifickým druhem lokalizovaného edému, který se rovněž označuje jako lymfedém, je tekutina, která se hromadí v noze nebo paži kvůli překážce v lymfatickém systému. Tento stav může být způsoben například poškozením lymfatických cév, lze jej ale také zdědit. V případě lymfedému, který vznikl v důsledku překážky, se spolu s běžným otokem vyskytují také tyto příznaky:

  • silná únava,
  • změna barvy kůže,
  • deformity postižených oblastí.

Jak odvodnit tělo?

Pokud jste si jisti, že zavodnění organismu ve vašem případě není důsledkem zdravotních obtíží, můžete si pomoci sami a zkusit nějaké tipy pro snadné odvodnění těla. Dříve, než si koupíte odvodňovací čaj anebo budete poptávat léky na odvodnění, se zkuste soustředit na to, jak se odvodnit svépomocí.

První krok k tomu, jak odvodnit organismus, vede přes změnu životního stylu. Zpočátku je důležité omezit hlavně příjem soli, a to nejen soli jako takové. Kromě pravidelného dosolování jídla totiž zavodnění podporuje také konzumace různých polotovarů a zpracovaných jídel, ale také pochutin, jakými jsou slané oříšky, chipsy a krekry. Nevhodné jsou i slané sýry a uzeniny.

Co na odvodnění zaručeně pomáhá, je také omezení cukrů. To se týká zejména cukrovinek, sladkostí, zákusků, ale také bílého chleba, pečiva, těstovin a rýže. Velké množství sacharidů se pak skrývá také ve slazených a energetických nápojích. Neplechu může napáchat i alkohol a perlivé či příliš studené nápoje, zkuste se tedy vyhnout i jim.

Co se týče toho, jaké jsou potraviny na odvodnění, tady nejvíce pomáhají ty s obsahem draslíku. Ten najdeme například v:

  • banánech,
  • meruňkách,
  • pomerančích,
  • bramborách,
  • drůbeži,
  • mléčných výrobcích.

Důležité jsou rovněž obiloviny (zejména oves a ječmen), luštěniny a mořské řady. Pomoci může i chřest nebo kořenová zelenina, jako je mrkev, petržel a celer. Nezapomeňte také pravidelně doplňovat vitamíny A a C. Případně můžete zkusit nějaký čaj na odvodnění. Ten zpravidla obsahuje některou z těchto bylin, případně jejich směs:

  • tužebník,
  • jasan,
  • vřes,
  • přeslička rolní.

Jako prevenci pak lze užívat některou z následujících rostlin, které nemají vyloženě odvodňovací funkci, ale zato podporují normální vylučování vody z organismu:

  • kopřiva,
  • pýr,
  • bříza,
  • kopr,
  • bez černý,
  • libeček,
  • lípa.

Zmíněné byliny lze zpravidla koupit i ve formě doplňků stravy, jedná se o různé prášky na odvodnění, kapky i čaje. Velice nápomocná může být při zadržování vody také lymfatická masáž, která podporuje správnou funkci lymfatického oběhu, čímž napomáhá vylučování vody z organismu. Stejně tak je nutné nezapomínat na potřebnou hydrataci a pravidelnou pohybovou aktivitu. Co se týče volně prodejných léků na odvodnění, z těch může pomoci:

  • Forfemina,
  • H2out,
  • Kneipp na odvodnění,
  • Zeropill.

Kdy vyhledat lékaře?

Pokud se vám odvodnění organismu nedaří anebo se u vás problémy vyskytují dlouhodobě, je třeba svůj stav konzultovat s lékařem. Ten může odhalit skryté onemocnění. V takovém případě za zavodněním organismu často stojí nesprávně fungující ledviny. Na vině ale může být také onemocnění jater či srdce.

Diagnostika v takovém případě bude zahrnovat:

  • fyzické vyšetření lékařem,
  • vaši anamnézu,
  • krevní testy,
  • testy moči,
  • jaterní testy,
  • testy funkce ledvin,
  • rentgen hrudníku,    
  • srdeční testy (EKG a sonografii).

Připravte se na to, že se vás lékař bude ptát také na podrobnosti týkající se zadržování tekutin, tedy informace ohledně počátku otoku, faktorů, které ho zhoršují, ale i toho, jestli je otok konstantní, anebo se objevuje jen někdy.

Zdroje: rehabilitace.info, idnes.cz, lékárna.cz, tipio.cz, zeropill.cz


Napsat komentář

Your email address will not be published.

top