Za píchání v boku při běhu může špatná dýchací technika i plný žaludek. Jak obtížím předejít?

Ať už jste někdy začínali s běháním, trápilo vás nafouklé břicho anebo dlouhodobě zanedbáváte správné držení těla, nepříjemný pocit, jakým je píchání v boku, vám jistě není zcela cizí. Ten nejčastěji vzniká v důsledku kombinace vyšší fyzické zátěže a špatného dýchání, či nedostatečně posílených vnitřních břišních svalů. Dobrou zprávou je, že se tomuto jevu dá ve většině případů naučit předcházet.

Co způsobuje píchání v boku?

Píchání v boku alespoň jednou v životě zažil každý z nás, a to pravděpodobně v souvislosti s během. Právě s ním bývá tento problém totiž velice často spojován, hlavně pak v případě začínajících sportovců, kteří přecení své schopnosti a přepálí start. Píchání v boku je následně zapříčiněno křečí bránice při její nedostatečné funkci.

Za ideálních okolností by se totiž bránice měla pohybovat nahoru a dolů, kdy mluvíme o takzvaném bráničním dýchání, které umožňuje dostatečné rozvíjení plic. Ale v případě chybných dechových návyků je však její pohyb, a tedy i funkce, značně omezena.  Aby mohly plíce bez problému ventilovat, musí hrudník směrem nahoru táhnout trapézové svaly, což je pro ně energeticky velmi náročné. V důsledku toho pak způsobují bolesti na plecích, krku i v oblasti hlavy. 

Píchá vás při běhu v boku?

Píchání v boku při běhu dále podporuje také nedostatečné zpevnění vnitřních břišních svalů. Na bránici je totiž fixován závěsný aparát mnoha vnitřních orgánů, včetně sleziny, střev, jater a žaludku, které ji svou vahou zatěžují. Vyšší nároky na nádechový sval pak kladou hlavně při běhu, kdy ho tahají směrem dolů. Situaci pak může zhoršovat také nestrávená strava v žaludku. Všechny tyto faktory ve finále způsobí, že se u běžců ozve píchání v pravém boku pod žebry.

Celé situaci navíc nepřidává ani nepravidelné a mělké dýchání, které má za důsledek nedostatečné okysličení bránice, která se dostává do vápníkového deficitu, což opět způsobuje přetrvávající křeč. Kromě běhu se obtíže projevují hlavně při těchto aktivitách:

  • Plavání
  • Běh
  • Jízda na koni
  • Aerobik
  • Basketbal
  • Cyklistika

Obtíže samozřejmě mohou být i zdravotního původu, před těmi ale častěji varuje píchání v levém boku pod žebry. Jednat se může o:

Velmi častým úkazem je také píchání v boku v těhotenství, které souvisí s rozpínající se dělohou a v pokročilém stádiu také s plodem tlačícím na bránici.

První pomoc při píchání v boku

Vzhledem k tomu, že se problém v podobě píchání v boku objevuje nejčastěji při běhu, při náhlém výskytu obtíží se doporučuje v první řadě zvolnit tempo, případně pokračovat krokem, a soustředit se na prohloubení bráničního dýchání. Někteří odborníci rovněž doporučují krátké protažení postiženého boku anebo zatlačení na bolavé místo, které ale pomůže jen krátkodobě a hodí se spíše pro rychlou a dočasnou úlevu. Té dlouhodobé lze docílit pouze úplným uvolněním svalu. Technika proto spočívá spíše v relaxaci, prokrvení a protažení. Po odeznění křeče se doporučuje v běhu pokračovat mírnějším tempem a s větším důrazem na preventivní opatření.

V případě, že se obtíže nevyskytují ve spojitosti s fyzickou námahou, je dobré přemýšlet o návštěvě lékaře, který provede fyziologické vyšetření a vyloučí závažné příčiny.

Jak píchání v boku předejít?

Základem bezproblémového běhu či rychlé chůze je osvojení správné techniky sportovní aktivity a držení těla. Vhodná je také aplikace takzvaného bráničního dýchání, které spočívá v tom, že se bránice při nádechu stahuje a klesá, což umožní snazší nasátí vzduchu do plic. Že ho provádíte správně poznáte tak, že se spodní žebra při nádechu zvedají. Toto dýchání je dobré používat i při samotném běhu. Dále se doporučuje:

  • Před během se řádně rozehřát
  • Alespoň dvě hodiny před tréninkem nejíst
  • Naučit se držet nitrobřišní tlak
  • Naučit se uvolňovat břišní stěnu a bránici

Rozhodně se pícháním v boku ale nenechte odradit. Se zlepšující se kondicí totiž nakonec zcela vymizí.

Zdroje: Fyzioklinika.cz, idnes.cz, ženy.cz

Za píchání v boku při běhu může špatná dýchací technika i plný žaludek. Jak obtížím předejít?
5 (100%) 2 hlasování

Napsat komentář

Your email address will not be published.

top