Velká snídaně zažene hlad, ale s hubnutím vám nepomůže, říká nová studie

velká-snídaně

Zdroj: Pixabay

Odborníci se dlouho domnívali, že vynechání snídaně přispívá k přibírání na váze nebo brání hubnutí, a doporučovali ze snídaně udělat největší jídlo, aby tělo mělo čas pálit přebytečné kalorie v průběhu celého dne. Podle nové studie ale sníst nejvíce kalorií k snídani nemá na hubnutí žádný vliv.

Mnoho lidí vynechává nebo odbyde snídani kvůli rušným pracovním či školním ránům. Odborníci se dlouho domnívali, že právě to je důvodem, proč přibírají nebo mají problémy s hubnutím, ale podle výsledků studie, kterými se zabývala CNN, může být vše jinak.

Hlavním argumentem bylo, že konzumace většího množství kalorií v dřívějším čase ovlivňuje metabolismus způsoby, které podporují hubnutí, uvedl pro CNN Dr. David Katz, zakladatel a bývalý ředitel Yale-Griffin Prevention Research Center na Yale University.

Podle nové klinické studie, která porovnávala účastníky, kteří většinu svých kalorií konzumovali ráno, s těmi, kteří jedli nejvíce až večer, se však zjistilo, že čas největšího jídla během dne nemá vliv na úbytek váhy.

S kaloriemi snězenými buď ráno, nebo naopak večer, vědci zaznamenali téměř identický úbytek hmotnosti, řekl Katz. Kromě toho dodal, že byly vyvráceny veškeré domněnky o „zázračných účincích“ časného stravování na tělesný metabolismus, a označil výzkum za velmi důkladný. Tato studie tedy popírá veškerá tvrzení o tom, že by brzké stravování na začátku dne podporovalo hubnutí, řekl Katz pro CNN.

Jak studie probíhala?

Studie publikovaná v americkém časopise Cell Metabolism byla založena na náhodném výběru. Třicet lidí s nadváhou nebo obezitou, ale jinak zdravých osob, strávilo čtyři týdny tím, že 45 % přidělených kalorií na den přijali v dopoledním jídle, 35 % při obědě a 20 % při večeři. Tatáž skupina se pak následující čtyři týdny stravovala tak, aby nejvíce kalorií obsahovalo večerní jídlo. 20 % kalorií denního příjmu konzumovali ráno, 35 % při obědě a 45 % při večeři.

Veškeré jídlo tedy bylo účastníkům poskytnuto v průběhu osmi týdnů a po celou dobu byl sledován jejich energetický výdej i celkové složení těla, uvedla spoluautorka studie Alexandra Johnstoneová, profesorka medicíny na Rowett Institute na University of Aberdeen ve Skotsku.

Proč je výzkum konfliktní?

Pro ty, kteří si po ránu rádi dopřejí velkou snídani, však studie přinesla i dobré zprávy. Zjistila, že pokud je vaším problémem při hubnutí neustálý hlad, větší jídlo po ránu může pomoci omezit vaše chutě k jídlu. Kontrola chuti k jídlu je klíčová při dosažení úbytku hmotnosti a provedená studie naznačuje, že když lidé konzumovali nejvíce kalorií ráno, měli menší hlad, než když konzumovali nejvíce kalorií večer, uvedla Johnstoneová.

Přestože studie zpochybňuje tvrzení o metabolických výhodách přijatých kalorií na začátku dne, tento výzkum zároveň poukazuje na potenciální výhodu přijetí většího množství kalorií v ranních hodinách: větší sytost a menší hlad během dne.

Rychlost metabolismu lidského těla je určena tím, jak rychle nebo pomalu přeměňuje kalorie na energii. Aby tělo mohlo hubnout, musí vydat více energie, než kolik kalorií přijalo. Čím aktivnější budete, tím více kalorií spálíte, tvrdí odborníci z Mayo Clinic. Aerobní cvičení je sice nejúčinnějším způsobem jak spalovat kalorie, ale stejně důležitý je i silový trénink, dodávají.

Nové výsledky výzkumu by neměly být použity k vyvrácení důležitosti snídaně a ani se nezabývají rozdílným vlivem snídaní versus vynechání snídaně na úbytek váhy, řekl Katz. Podle něj studie jednoduše naznačuje, že sníst více kalorií během snídaně a méně při večeři může podpořit menší pocit hladu a větší pocit sytosti během hubnutí, a to za předpokladu, že jídla jsou nutričně hodnotná.

Zdroj: edition.cnn.com, mayoclinic.org

Napsat komentář

Vaše emeilová adresa nebude zveřejněna

top