Podle nejnovější studie mohou dva šálky černého čaje denně ovlivnit vaši dlouhověkost

černý čaj
Zdroj: Unsplash

Kromě toho, že vás šálek černého čaje dokáže zejména v chladnějších dnech zahřát na těle i na duši, může mít podle nejnovějších výzkumů blahodárný vliv i na vaše zdraví. Studie, kterou nedávno zveřejnil americký lékařský časopis Annals of Internal Medicine, prokázala, že dva šálky černého čaje denně mohou snížit riziko úmrtí z jakékoli zdravotní příčiny.

Není tajemstvím, že černý čaj patří vedle vody mezi nejčastěji konzumované nápoje na světě. Vyrábí se z rostliny zvané Camellia sinensis a někdy se také mísí s dalšími rostlinami, které jej obohatí o specifické příchutě a nevšední aroma. Oproti jiným čajům má silnější chuť i více kofeinu a kromě toho má být také velmi bohatý na antioxidanty, které pomáhají snížit výskyt zánětů v těle.

Zatímco ještě nedávno byly tyto blahodárné účinky na lidské zdraví připisovány výhradně zelenému čaji, podle nejnovější studie se můžete dožít vyššího věku i pravidelnou konzumací černého čaje. Tuto zprávu uveřejnilo před pár dny zpravodajství CNN.

První studie proběhla ve Velké Británii v rámci biomedicínské databáze UK Biobank a účastnilo se jí 500 tisíc mužů i žen ve věku 40 až 69 let v letech 2006–2010. Zahrnuje podrobné genetické a zdravotní informace jednotlivých účastníků i údaje týkající se frekvence konzumace a toho, co si jednotlivci přidávali do svého šálku. Zatímco někteří nepili černý čaj vůbec, jiní vypili i 10 šálků denně.

Na původní průzkum výzkumníci UK Biobank nyní po 10 letech znovu navázali a zjistili, že lidé, kteří pili dva nebo více šálků černého čaje denně, měli nižší pravděpodobnost, že zemřou na příčiny, jako jsou kardiovaskulární onemocnění, ischemická choroba srdeční či mozková mrtvice, jak uvedlo CNN.

Howard Sesso, docent medicíny na Harvard Medical School, ovšem uvedl, že „výzkum je vzrušujícím pohledem na návyky pití čaje, ale před doporučením dietních změn je třeba udělat ještě více práce.“ Dále dodává: „Autoři se pokusili kontrolovat další dietní faktory, ale konzumenti čaje se obvykle liší od těch, kteří nepijí čaj, jinými způsoby, které mohou ovlivnit výsledky výzkumu.“ Podle Sessa je tedy nutné provést více klinických studií, které účinky černého čaje potvrdí.

Jak je to s cukrem a mlékem?

Pro většinu konzumentů černého čaje je zcela zásadní také samotný proces přípravy a způsob podání. Nevíte, jakou teplotu by měla mít voda? Zda byste měli pít černý čaj bez mléka, nebo naopak s mlékem? S cukrem, nebo bez něj? A kolik byste ho měli vypít?

Pokud si neumíte představit pít černý čaj neslazený, nemusíte ještě propadat panice. U účastníků studie, kteří si do čaje přidávali cukr nebo mléko, nebylo zaznamenáno významné snížení zdravotních přínosů černého čaje.

Hlavní autorka studie Maki Inoue-Choi však dodává, že výsledky studie nenaznačují, že by pití čaje s cukrem bylo tím nejzdravějším způsobem vzhledem k početným doporučením zdravotníků, které se týkají omezení cukrů. Pokud by vás zajímala teplota vody na přípravu černého čaje, ideální je 99 stupňů Celsia, tedy těsně pod bodem varu.

Měli byste tedy začít pít více černého čaje?

I když je vzhledem k dosavadnímu výzkumu těžké s jistotou říci, zda vám pravidelné pití černého čaje zajistí dlouhý život, existují fakta, která podle Inoue-Choi zdravotní přínosy černého čaje potvrzují. Černý čaj totiž obsahuje velké množství antioxidantů, což jsou bioaktivní sloučeniny, které dokáží snižovat oxidativní stress a vznik zánětů v lidském těle. Díky tomu by vás černý čaj mohl ochránit před onemocněními, jako jsou srdeční choroby a různé druhy rakoviny.

Podobné vlastnosti byly už dříve prokázány u zeleného čaje. Jak černý, tak zelený čaj totiž pocházejí z odrůd stejné rostliny Camellia sinensis, ale jen minimum studií se doposud zabývalo účinky černého čaje. Podle Inoue-Choi byste tedy ještě možná měli počkat, než do svého režimu pravidelně zařadíte černý čaj nebo zvýšíte četnost jeho konzumace. Pokud ovšem černý čaj byl doposud vaším oblíbeným nápojem, můžete v tom s klidným svědomím a bez výčitek pokračovat.

Zdroj: edition.cnn.com

Ohodnoťte tento článek!