Jsem šťoural, říká epileptoložka Jana Zárubová

<br><B>Pacientská zkušenost by se měla stát součástí curricula zdravotníků, doporučuje epileptoložka Jana Zárubová.</B><br>
Od roku 1997 se angažovala v přípravě vyhlášky, která by definovala podmínky zdravotní způsobilosti pro řízení motorového vozidla. <br>Její odbornou specialitou je téma žena a epilepsie. Nedávno však musela svůj aktivní způsob života přibrzdit, aby se poprala s vážnou nemocí.<br>

<b>Čeští občané s epilepsií stále nemohou řídit auto. Proč?</b><br>

Původně jsem měla pocit, že nejvíc chyb je na straně úředníků. Pak jsem ale pochopila, že deficit je i u lékařů.<br> Kdyby se někdo deseti neurologů zeptal, zda mohou epileptici řídit auto, možná by dostal deset různých odpovědí…<br>


 

Od roku 1997 se angažovala v přípravě vyhlášky, která by definovala podmínky zdravotní způsobilosti pro řízení motorového vozidla. Její odbornou specialitou je téma žena a epilepsie. Nedávno však musela svůj aktivní způsob života přibrzdit, aby se poprala s vážnou nemocí.

Čeští občané s epilepsií stále nemohou řídit auto. Proč?

Původně jsem měla pocit, že nejvíc chyb je na straně úředníků. Pak jsem ale pochopila, že deficit je i u lékařů. Kdyby se někdo deseti neurologů zeptal, zda mohou epileptici řídit auto, možná by dostal deset různých odpovědí.

Jak jste se vůbec k těm řidičským průkazům dostala?

Dozvěděla jsem se, že se připravuje nová vyhláška (pozn. red.: o zdravotní způsobilosti k řízení motorových vozidel), a stará se mi zdála špatná. Později jsem ale zjistila, že původní směrnice byla široká a lékařům umožňovala řidičáky povolovat. Ale tím na ně kladla odpovědnost, o niž řada z nich nestojí. Někteří neurologové stále trvají na tom, že dokud nebude právní norma černé na bílém definovat jasná pravidla, nebudou pacienty posuzovat tak, aby mohli auto řídit.

Kde nová vyhláška „zamrzla“?

V roce 2000 byla na MZ vyhláška připravena. Pak se ale změnil ministr, který ji nechal celou předělat. Potom byl ale také vyměněn. Navíc se ukázalo, že nevyhovuje zákon o bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích, takže nyní se čeká na jeho novelizaci. V roce 1997 jsem si představovala, že do dvou let dosáhneme přijetí nové vyhlášky. Ale dosud na papíře nic není a dlouho nebude. Přitom zákon stanoví, že prováděcí předpis má vyjít do tří měsíců. V EU existuje v této otázce konsensus už od roku 1996 a vzniklo i doporučení pro členské země…

Předplatitelé najdou celý rozhovor ZDE

Tomáš Cikrt, Zdravotnické noviny

Ohodnoťte tento článek!