Sestra vyvinula aplikaci pro komunikaci po mozkové příhodě
Staniční sestra neurologického oddělení Vítkovické nemocnice v Ostravě Bc. Eva Haxha vyvinula speciální aplikaci pro tablety a chytré telefony, která umožňuje komunikaci pacientů s řečovým handicapem i beze slov – za pomocí piktogramů a doteků na displeji. Aplikace založená na komunikaci pomocí jednoduchých obrázků a doteků prsty je určena především pro vstupní ošetřovatelské zhodnocení pacientova stavu a pro komunikaci jeho základních potřeb a obtíží. „Pacienty s poruchou řečové komunikace na neurologickém oddělení potkávám dnes a denně. Získávání plnohodnotných informací v rámci vstupního sesterského posouzení je u nich mnohdy velmi těžké, často nedostatečné a neúplné. Přitom právě takové posouzení je pro kvalitu a kontinuitu poskytované ošetřovatelské péče velmi důležité,“ vysvětluje Eva Haxha, která spolu s týmem odborníků ze společnosti Famiredo vývoj a vznik aplikace iniciovala. „Zatímco u pacientů bez řečového omezení trvá odebrání anamnézy okolo 20 až 30 minut, u osob s řečovým omezením si stejný proces vyžádá až hodinu. Aplikace proces zkracuje zhruba na třetinu,“ doplňuje staniční sestra s tím, že dalším významným benefitem je fakt, že pacienti s poruchami řeči nejsou vystavování stresu a nekomfortním situacím. „Stávalo se, že pacienti, kteří nemohli mluvit nebo například trpěli koktavostí, se při komunikaci se sestřičkou kvůli psychickému bloku úplně „zasekli“ a neřekli vůbec nic. Tako