Co s klientem, který je hluchý, němý a slepý?

13. 1. 2009 0:00
přidejte názor
Autor: Redakce
Osoby se současným zrakovým a sluchovým postižením různého stupně jsou v ČR označovány jako osoby hluchoslepé, případně slepohluché. Jde o překlad mezinárodně užívaných pojmů s dlouholetou tradicí.


Hluchoslepota je pojem pro různá omezení. Pojem sám je však zavádějící a vyvolává představu totálně hluchého a slepého jedince. Jeho vymezení by mělo přesně charakterizovat osoby, které můžeme do skupiny hluchoslepých zařadit. Handicap (omezení) - nevýhoda vyplývající pro určitou osobu z poškození nebo postižení a omezující nebo znemožňující zastávání určité role, jež platí pro příslušného člověka jako normální (v závislosti na věku, pohlaví a kulturních nebo sociálních faktorech).

Kazuistika

Klient F. N., 75 let, přivezen RZP na interní ambulanci. Pacient je neslyšící, němý a nevidomý. V souvislosti s tímto handicapem se nám nedaří odebrat kvalitní anamnézu. Telefonicky se spojujeme se sousedkou, paní M., která nám popisuje zdravotní potíže klienta, a to zhoršení celkového stavu, otok pravé dolní končetiny a dušnost. Spojení na paní M. jsme našli v dokladech klienta. Pacient je ženatý. Manželka klienta je hluchoslepá.

Subjektivně: Klient ukazuje na hrudník a podbřišek. Podáváme mu sběrnou nádobu na moč, pacient nemočí.

Objektivně: Pacient je bez cyanózy a klidové dušnosti, dýchání je čisté, tepová frekvence 100/min, TK 205/120 mmHg, PDK měkký otok. Břicho měkké, bolestivé (usuzujeme podle grimas klienta). Bez viditelných krvácivých projevů, dehydratovaný, malnutriční, turgor kůže je snížený. Per rectum tuhá stolice. Pacient má s sebou francouzské hole.

Z interní ambulance je klient přijat na interní oddělení gastroenterologie. Vzhledem k handicapu pacient nemohl podepsat souhlas s hospitalizací. Z tohoto důvodu žádám okresní soud o souhlas s hospitalizací. Ošetřovatelská péče: Klient je umístěn na pokoj vedle vyšetřovny na prostřední postel, aby se zajistil co nejlepší přístup ze všech stran nemocničního lůžka. Ke komunikaci jsme zvolili „tiskací písmena psaná do dlaně“ a využili tak toho, že klient ztratil zrak a sluch v pozdějším věku. Dále jsme si vypůjčili tzv. „Iniciální dotek“ z bazální stimulace.

Pomocí tiskacího písma psaného do dlaně a hmatu (pacient si ohmatal věci typické pro sestru a lékaře) jsme vysvětlili klientovi položení ruky na ramena. Pokud se někdo dotkl jeho pravého ramena, pacient věděl, že u něj stojí lékař. Pokud se osoba dotkla levého ramena, šlo o sestru. Klient si tak mohl odvodit, co bude následovat. Aby nedocházelo k záměně stran a následného matení pacienta, byla realizace „doteku“ vyvěšena na viditelném místě. Tento druh komunikace se nám osvědčil a myslím, že jsme alespoň trochu odstranili komunikační bariéru, zpříjemnili pacientovi pobyt v nemocnici.

Ošetřovatelské diagnózy: bezmocnost, akutní bolest, zhoršená verbální komunikace - deficit sebepéče (při jídle, koupání a hygieně, oblékání a úpravě zevnějšku, při vyprazdňování), deficit tělesných tekutin, zácpa, nedostatečná výživa, porušená kožní integrita, zhoršená pohyblivost, porušená chůze, stresový syndrom po přemístění, sociální izolace, riziko pádu, riziko infekce, riziko imobilizačního syndromu. Po sedmnáctidenní hospitalizaci je klient propuštěn v dobrém zdravotním stavu do domácí péče.

Druhy komunikace

Taktilní znakový jazyk: Metoda pro osoby s praktickou nebo totální hluchoslepotou. Základem komunikace je spojení rukou hluchoslepé osoby s osobou, která znakuje. Jednotlivé znaky vycházejí ze znakového jazyka pro neslyšící, pro tuto techniku jsou však upraveny podle potřeb hluchoslepých.

Braillovo písmo: Písmo je určeno hluchoslepým osobám s převažující či totální slepotou. Kombinace šesti bodů ve dvou sloupcích o třech řádcích tvoří jednotlivá písmena, která se čtou pomocí hmatu. Tiskací písmena psaná do dlaně: Tato forma dorozumívání je využívaná hluchoslepými se ztrátou zraku a sluchu v pozdějším věku. Do dlaně hluchoslepého člověka se vpisují obrysy velkých tiskacích písmen. Daktylotika do dlaně: Upravenou prstovou abecedu neznačí osoba do prostoru, ale umisťuje do dlaně hluchoslepého.

Tadoma: Metoda užívaná osobami s vrozenou hluchoslepotou. Hluchoslepý má svoji ruku položenou na tváři mluvčího tak, aby malíčkem vnímal vibrace hrdla, palcem pohyby rtů a ostatními prsty tvář.

Lormova abeceda: Dlaňová abeceda je vhodná především pro prakticky či totálně hluchoslepé osoby. Jednotlivé doteky do dlaně hluchoslepé osoby odpovídají konkrétním písmenům. Jedná se o jeden ze základních komunikačních systémů hluchoslepých - byla vytvořena hluchoslepým básníkem, filozofem a spisovatelem, rodákem z jihomoravského Mikulova, Hieronymem Lormem (vlastním jménem Heinrich Landesmann).

Ke komunikaci se využívá dlaňová strana libovolné ruky. Mluvčí vyznačuje prsty jednotlivá písmena do dlaně a na prsty ruky příjemce podle následujícího schématu: A - bod na špičce palce, B - čára po ukazováčku od špičky prstu k dlani, C - bod na zápěstí, D - čára po prostředníčku od špičky prstu k dlani, E - bod na špičce ukazováčku, F - současné stisknutí špiček ukazováčku a prostředníčku ze strany, G - čára po prsteníčku od špičky prstu k dlani, H - čára po malíčku od špičky prstu k dlani, CH - současné stisknutí špiček prsteníčku a malíčku ze strany, I - bod na špičce prostředníčku, J - stisk špičky prostředníčku ze strany, K - bod čtyř špiček prstů do dlaně, L - čára po prostředníčku od špičky prstu přes dlaň k zápěstí,

M - bod pod malíčkem, N - bod pod ukazováčkem, O - bod na špičce prsteníčku, P - čára po vnější straně ukazováčku od dlaně ke špičce ukazováčku, Q - čára na vnější straně malíčku od dlaně ke špičce malíčku, R - postupné pokládání ukazováčku, prostředníčku a prsteníčku do dlaně, S - ukazováčkem kruh na dlani, T - čára po palci od špičky prstu k dlani, U - bod na špičce malíčku, V - bod pod palcem, W - dvakrát bod pod palcem, X - čára podél zápěstí zleva doprava, Y - čára pod prsty směrem od ukazováčku k malíčku, Ý - čára pod prsty směrem od ukazováčku k malíčku a pokračovat po vnější straně malíčku směrem ke špičce malíčku, Z - šikmá čára přes dlaň od palce k malíčku.

Dlouhé samohlásky - krátká čárka na špičce prstu pro příslušnou samohlásku směrem nahoru. Háček nad písmeny - bod mezi palcem a ukazováčkem před příslušnou hláskou.

Čísla - lze vyjádřit dvěma způsoby: 1. arabské číslice napsat obrysově do dlaně; označení tisíc, milion, miliarda zkratkou (tis., mil., mld.), 2. použít značení jako v Braillově písmu 1 = A, 2 = B, 3 = C, 4 = D, 5 = E, 6 = F, 7 = G, 8 = H, 9 = I, 0 = J, před číslicí použít čáru obráceného „L“ od zápěstí směrem ke špičce prostředníčku. „Nerozumím“ - zavřít dlaň. Omyl - lehké klepnutí do dlaně. Mezera mezi slovy - plochou ruky přejet jedenkrát po dlani. Otazník - ukazováčkem vypsat do dlaně obrys otazníku. Konec věty - plochou ruky přejet dvakrát po dlani.


Mgr. Adéla Holubová, INT1 gastro - muži, Nemocnice Tábor (adela.holubova@seznam.cz)

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?