Společnost BCBD Medidinal, sídlící v Rincón de Pando asi 45 kilometrů od Montevidea, je jedním z podniků, jimž bylo povoleno pracovat na produktech odvozených z konopí. Po třech letech výzkumu vyvinula firma novinku, která se už prodává v supermarketech: tradiční nápoj maté s konopím.
Mladé rostlinky konopí rostou ve sklenících, v mírném prostředí, aby se zabránilo vlivu mrazivých zim. Cílem je vyrobit velké množství biomasy z konopí s vysokým podílem kanabidiolu (CBD), terapeutické složky konopí.
Toto konopí se pak smíchá s listy rostliny yerba mate, které jsou po upražení a rozdrcení na prášek základem stimulujícího nápoje maté. Zelený odvar trpké chuti je typický pro region Rio de la Plata, jih Brazílie a Paraguay. Uruguayci ho pijí po celý den.
„Tajemství maté s konopím spočívá v dávkování CBD z yerba mate podle aroma,“ vysvětluje ředitel BCBD Medicinal Rodrigo Puente. Tajemství výroby odmítá odhalit.
Není třeba se obávat závislosti, neboť balíček listů maté obsahuje jen minimální dávku konopí, ne více než dvě procenta, uvádí Puente. Toto vylepšené maté má jen velmi mizivý účinek ve srovnání s marihuanou.
Obsahuje samozřejmě kofein, ale CBD má relaxační účinky a tato směs navozuje pohodu, ujišťuje Puente.
Uvedení tohoto maté s konopím na trh znamená obrat, který by mohl otevřít cestu k výrobě mnoha produktů ze složek konopí z Uruguaye.
BCBD Medicinal posílá konopí, které vyprodukuje, výrobci maté, jenž doplňuje tento nápoj o dovezené rostliny. Uruguay totiž neprodukuje slavnou yerba mate. To je paradox v zemi, která drží světový rekord v konzumaci tohoto nápoje indiánského původu, který se pije velmi teplý.
Firmě začínají přicházet objednávky z ciziny, z Izraele, Španělska či Německa. Maté ve světě zpopularizovali slavní fotbalisté, jako jsou Uruguayec Luis Suarez, Argentinec Lionel Messi či Francouz Antoine Griezmann.
BCBD Medicinal vyvinula třicítku produktů, zejména potravinových, kde je přítomno konopí, a doufá, že se časem stane dodavatelem produktů s terapeutickými účinky. Dnes vyrábějí konopí pod státní kontrolou jen dva podniky, zatímco další dostaly povolení vyvíjet odvozené produkty, zejména pro lékařské účely.
Alfonso Vilardo, který je pověřen kontrolu kultur, vyjadřuje naději, že si Uruguayci zvyknou a budou konzumovat produkty vzešlé z konopí. „Jde o to začlenit konopí do místní kultury,“ říká.
V Uruguayi povoluje zákon tři způsoby získávání konopí pro rekreační účely: domácí pěstování pro osobní spotřebu, příslušnost ke klubu nebo nákup v lékárně.
Od července 2017 se téměř 27.000 lidí zapsalo, aby se mohli zásobovat v lékárně, a od schválení zákona v roce 2013 se registrovalo téměř 7000 pěstitelů a více než 200 klubů.
Tato legislativa, která si postupně ve světě získává podporu, přitahuje pozornost velkých potravinářských společností. Koncem srpna se například francouzský velkovýrobce lihových nápojů Pernod Ricard zaměřil na trh s konopím.
Několik týdnů předtím skupina vlastnící pivní značku Corona Constellation Brands oznámila, že investovala miliardy dolarů do kanadského podniku Canopy Growth, který by mohl těžit ze zákona týkajícího se marihuany v této zemi.