Alkohol zhoršuje školní prospěch

4. 3. 2004 0:00
přidejte názor
Autor: Redakce
Poslední studie ukazuje, že více jak třikrát do měsíce se opije 13,5 procenta českých středoškoláků. Studenti, kteří pijí více alkoholu, mají přitom ve škole horší známky. Každý výpadek paměti je prvním krůčkem ke vzniku závislosti...


Studenti, kteří pijí více alkoholu, mají ve škole horší známky. Jejich mozek přitom ještě není poškozený. Každý výpadek paměti je ale prvním krůčkem ke vzniku závislosti.

Třikrát a více se v jednom měsíci opije 13,5 procenta českých středoškoláků. Opilost je často kombinována s kouřením marihuany. Obě tyto látky způsobují krátkodobé poruchy paměti. U těžkých kuřáků konopí nelze vyloučit ani dlouhodobá poškození.

Zmiňované poruchy paměti a poznávacích funkcí u dospívajících zhoršují školní prospěch a komplikují vzdělávání, u dospělých pak zhoršují pracovní výkonnost. Mezi studenty s horším prospěchem je vyšší výskyt nadměrné konzumace alkoholu.

O tom, že vysoké dávky alkoholu mohou poškozovat poznávací funkce, se ví již dlouhou dobu. Až donedávna bylo ale jen málo známo o účinku středních dávek alkoholu u osob, které nejsou na alkoholu závislé.

V loňském roce provedli lékaři následující výzkum. Podali 95 lidem buď alkohol v dávce 0,8 gramů na jeden kilogram tělesné hmotnosti, nebo placebo. Alkohol zhoršil u těchto osob schopnosti plánovat, ale i prostorovou orientaci.

K postižení poznávacích funkcídochází již u osob, které pijí týdněvíce než 21 standardních sklenic.

Paměť byla zhoršena i v „kocovině“, a to více, než by odpovídalo pouze snížené bdělosti. Týká se to bezprostředních a krátkodobých poruch paměti.

Alkohol však působí i těžké a dlouhodobé poruchy paměti a poznávacích funkcí. K postižení poznávacích funkcí dochází již u osob, které pijí týdně více než 21 standardních sklenic (odpovídá to přibližně „malému pivu“ či „malému panáku“).

K úbytku schopností mozku dojde již při jeho mírném poškození. To se může stát i u lidí, jimž jinak alkohol nepůsobí žádné sociální potíže. Postupně ale vede k těžkým poruchám u neléčených závislých.

Bylo také zjištěno, že „okna“ (mezery v paměti po požití alkoholu) nastávají často v důsledku rychlého zvýšení hladiny alkoholu v krvi a mnohdy jsou předzvěstí rozvoje závislosti.

Moderní zobrazovací metody prokázaly u těžkých pijáků alkoholu úbytek mozkové tkáně - zejména v oblasti kůry čelního laloku, která souvisí s vyššími duševními funkcemi, a mozečku, který je důležitý pro rovnováhu a patrně i pro některé aspekty učení.

Příznivou informací je to, že u abstinujících osob s takto poškozeným mozkem dochází k reorganizaci mozkových buněk a k zvětšování objemu mozkové tkáně. Jinými slovy - mozkové buňky se sice neobnoví, ale jejich funkci převezmou jiné. Tomu odpovídá postupné zlepšování paměti, prostorové orientace i pozornosti v průběhu několika měsíců až jednoho roku.

Článek byl převzat a redakčně upraven z březnového čísla časopisu Psychologie Dnes. Dále si v něm můžete přečíst rozhovor s psychologem Petrem Goldmanem či článek o vystupování psychologů v médiích.

Hospodářské noviny

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?