Alkoholismus v Česku je stále strašákem, prohibice ho jen zdůraznila

27. 9. 2012 8:18
přidejte názor
Autor: Redakce
Kauza s pančovaným alkoholem poukázala na v Česku velmi rozšířený alkoholismus. Tím trpí podle posledního průzkumu čtyři procenta dospělých mužů, tedy přes 206 tisíc. Samotná závislost pak hrozí celé desetině populace.


Řada lidí, kteří se léčit nezačali, se teď kvůli metylalkoholové aféře obrací na psychiatry s prosbou o radu. Lihoviny s menším obsahem alkoholu nestačí a trpí abstinenčními příznaky. Paradoxně se do léčení nehrnou a mají z něj obavy. I přes nejrůznější akce a fakt, že tvrdý alkohol zatím není k dostání, se ale prodeje povoleného alkoholu v době prohibice výrazně nezvýšily.

Přestože se v loňském roce dostalo do péče lékařů více než 33 tisíc pacientů, léčbu by potřebovalo skoro desetkrát více lidí. „V okamžiku, kdy to není léčeno, se rozvíjejí komplikace jak v oblasti duševního, tak fyzického zdraví,“ uvedl primář Kliniky adiktologie Petr Popov.

Takovým lidem se pak rozpadají partnerské vztahy a mnohdy přijdou o práci. „V České republice jsme tolerantní a v celku i ignorující problém jako takový. Nejen metylalkohol, ale i etanol je zabiják,“ zdůraznil národní drogový koordinátor Jindřich Vobořil.

Nezletilí Češi se ve spotřebě alkoholu již dlouhodobě drží na vrcholu pomyslného žebříku. „Drogy užívají dnešní mladí v prostředí noční zábavy, kde tou první drogou bývá alkohol,“ podotkl Vobořil. Argumenty, že dnes se pije stejně jako vždycky, podle něj nejsou správné. „Tak, jak se pije dnes, se nikdy nepilo,“ konstatoval. I s ohledem na současnou situaci chystá ministerstvo zdravotnictví nový národní program boje proti alkoholismu. Zaměří se právě na děti a mladistvé a také na lidi, kteří pravidelně konzumují přes míru.

Alkohol dnes se slevami

V době prohibice ale dostupný alkohol rozhodně nezdražil. Tvrdý alkohol má v obchodech už téměř dva týdny zákaz, ale ten, který se prodávat může, je přesto levnější. Dlouhodobě za tím stojí naplánované akce, ale taky snaha obchodníků prodat alespoň to, co můžou, a uvolnit sklady před návratem zakázaného zboží.

„Naopak řetězce využívají nedostatku na regálu a snaží se aktuální sortiment, který je k dispozici, prodávat za co nejvýhodnější ceny,“ uvedl Marek Čerňanský ze společnosti PPM Factum, která kontroluje ceny v obchodních sítích.

Po vyhlášení prohibice putoval tvrdý alkohol do skladů a prázdná místa v regálech obsadilo víno a povolené lihoviny. Zboží bylo najednou vidět víc než jindy a jeho dodavatelé ho také chtěli víc prodat. K tomu slouží právě akce.

Prohibice se navíc přesně potkala s několik měsíců plánovanými akcemi, které zlevnily většinu vín. „Jde o dlouhodobě plánovaný tradiční podzimní festival vína, kdy veškerý náš vinný sortiment nabízíme s až třicetiprocentní slevou,“ zdůraznil mluvčí společnosti Tesco Jan Dvořák.

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?